Review Melted Space - Darkening Light

8

Artiest: Melted Space

Album: Darkening Light

Genre: Symphonic Metal

Label: Sensory Records

De Franse metal-band Melted Space brengt binnenkort het album “Darkening Light” uit. Het bestaat uit tien nummers die we voor jullie bespreken. Wil je weten welke muziek dit album te bieden heeft? Lees dan vooral verder en ontdek Darkening Light.

The Void Before

Dit is een instrumentaal nummer met een mooi, mysterieus begin met verschillende synthesizers, met daarna goede spanning die wordt opgebouwd door strakke drumbeats. Het zorgt meteen voor een mysterieuze sfeer.

Newborns

Newborns gaat verder waar The Void Before eindigt. De twee nummers lopen perfect over in elkaar. De intro is vergelijkbaar met een stuk uit The Void Before. Ook de drumbeats zijn weer van de partij, gevolgd door een soprano vocalista. Haar inbreng past in de sfeer van dit power-nummer, maar ze is mijn minst favoriete vocalist doorheen het album, smaken verschillen. Tussen de clean vocalist en vocalistas is er een mooie balans. Dit geldt ook voor de gevarieerde muziek en de vocalists. De gitaarsolo klinkt goed, maar mocht voor mij wat langer en gevarieerder zijn. De bridge wordt gecreëerd door een gesproken tekst, ondersteund door melodieuze muziek en gevolgd door een gevarieerdere solo dan voordien. Het lied wordt sterk afgesloten met een duet tussen de clean vocalists.

The Meaning Of This Place

Dit nummer begint met een sterke intro door een gitaarsolo en stevige drumbeats. Een nieuwe vocalist doet zijn intreden met screams. Opnieuw wordt er gebruik gemaakt van een geslaagde combinatie tussen de vocalist en vocalista ondersteund met opzwepende drums en gitaren. Het liedje doet je door de zachte vrouwelijke zang wat wegdromen totdat een stevige gitaarsolo losbarst. Deze is wederom ondersteund door een snelle drumbeat. De combinatie vocalist-vocalista wordt aangehouden wat perfect matcht. Het liedje wordt sereen afgesloten door de breekbare zang van de vocalista.

From The Beginning To The End

Dit lied heeft een stevig begin met dubbele drums gecombineerd met een sterke male vocalist. De stevige drumbeats houden aan met gevarieerde synthesizer waarna een screamer/growler een duister karakter geeft aan het nummer. Het past mooi in het nummer. Daarna volgt opnieuw een samenspel tussen een mannelijke en vrouwelijke vocalist. Samen met de screamer wordt een goede balans gevormd doorheen het liedje met sterke, maar weinig gevarieerde drumbeats. De screamer, maar ook een clean vocalist met krachtigere stem komt verschillende keren aan bod. Wellicht positief voor zij die met de clean vocalists uit vorig nummers op hun honger zaten.

The Dawn Of Man (I’m Alive)

De intro van dit nummer wordt verzorgd door een gevarieerde gitaarsolo! De toon is gezet voor een stevig power metalnummer door de combinatie met een stevige drumbeat. De clean vocalist heeft een stem die perfect past in de power metal-sfeer van dit nummer. Er wordt mooi afgewisseld met een vrouwelijke clean vocalist. Opnieuw komt de soprano vocalista aan bod, wat zeker blijkt te passen in de sfeer, maar nog steeds weinig meerwaarde brengt aan het nummer mijns inziens. Het wordt gevolgd door een goed gebalanceerde afwisseling van female clean, growls en male clean vocals. Het nummer wordt verder melodieus opgebouwd, maar stopt wat abrupt na het refrein. Het leek niet afgesloten, het leek wat tekst te missen.

Trust In Me

Het liedje begint met een stevige gitaarintro van 45 seconden lang, gevolgd door krachtige screams die terugkeren doorheen het nummer gecombineerd met een clean vocalist. Het is een nummer met weinig muzikale variatie in de strofes, maar de muziek geeft wel kracht en een stevig tempo aan het nummer. Er wordt tussenin opnieuw een sterke gitaarsolo geleverd. De balans tussen de screamer en de clean vocalist zit goed, er komen geen female clean vocals aan bod in dit nummer.

Regrets

Regrets begint zacht met gevoelige pianomuziek, gevolgd door een breekbare samenzang van clean vocalistas. Waarna de male clean vocalist en screamer het nummer intreden. De combinatie tussen male en female clean vocalist zit opnieuw perfect. De screamer speelt een prominente rol in het nummer, wat best past in de sinistere sfeer van het nummer. Het is een veel rustiger en trager dan de voorgaande nummers, maar blijft goed. Het refrein wordt mooi gebracht door beide clean vocalist, maar eindigt opnieuw wat abrupt alsof er tekst gemist wordt.

Man And Future

De soprano zangeres opent dit nummer op een rustige manier. Ik ben nog steeds geen fan, ze komt verschillende malen aan bod in het lied. Het lied wordt aangevuld door een screamer met stevige drums als ondersteuning. Het contrast tussen de vocalists is duidelijk te merken, maar is een vreemde combinatiekeuze in mijn ogen. Het liedje wordt door twee vocalists afwisselend ingevuld door een clean vocalist. Het tempo wordt aangehouden met stevige drums. Halfweg het nummer wordt de snelheid sterk afgebouwd en maakt het plaats voor een geslaagde combinatie tussen strakke drumbeats en growls. Een female clean vocalist doet haar intrede waarna de drumbeats en growls terugkeren, gevolgd door een combinatie tussen de female clean vocalist en soprano zangeres. Dit nummer wordt mooi uitgefaded.

Missing Creed

Dit nummer begint sterk met piano, stevige gitaren en strakke drumbeats. Er volgt een mooie afwisseling tussen de male en female vocalist, maar ook in combinatie klinkt het super met dubbele drum als ondersteuning. Ook de growls doen opnieuw hun intrede, gevolgd door de clean vocalists die samen het refrein verzorgen en de muziek die zorgt voor een mooie, duidelijke afsluiter.

Fallen World

Fallen World start mooi met violen die niet eerder voorkwamen, in combinatie met stevige drums. Er volgt een samenspel tussen twee vocalistas met elk hun eigen zangstijl wat mooi gecombineerd wordt. Er wordt vloeiend overgegaan naar growls, gevolgd door stevige drums, gitaren en violen. Daarna wordt plaats gemaakt voor clean vocals, growls en soprano vocalista. Het hele nummer wordt goed ondersteund door een stevige drumbeat. Er zijn verschillende growlers aan het werk in dit nummer, afgewisseld door de soprano vocalista, male en female clean vocalists. Naar het einde toe wordt traag uitgefaded, met daarna een jungledrum van 5 seconden wat voor mij een vreemd einde leek. De jungledrum kwam nergens eerder voor en leek te kort om iets speciaals toe te voegen aan het nummer. Door de goede combinatie tussen de female, male & soprano vocalists en growlers is het wel een mooi nummer om het album mee af te sluiten.

1. The Void Before
2. Newborns
3. The Meaning of this Place