Review Monster Magnet - Mindfucker

7.5

Artiest: Monster Magnet

Album: Mindfucker

Genre: Stoner Rock

Vijf jaar zit er tussen Mindfucker en hun vorige album Last Patrol. Het elfde studioalbum al van Monster Magnet, die er ondertussen al een carrière van ruim 30 jaar hebben opzitten. Deze uit New Jersey afkomstige band heeft er terug zin in en sluit terug aan het rechttoe-rechtaan stonerrock gevoel dat we kennen van in hun beginperiode.

De opener Rocket Freak vliegt er direct in en bevestigt ons direct, ja dit kan alleen maar Monster Magnet zijn. De gitaarriffs gecombineerd met de stem van Dave Wyndorf geven je direct en vertrouwd geluid. De lijn wordt doorgetrokken op Soul en op titeltrack Mindfucker. Iedere Monster Magnet fan zal direct kunnen bevestigen. I'm God ​is een magistrale song waarin Dave zich nogal pessimistisch uitlaat over de mensheid. Afgewisseld met fantastische gitaarsolo's is dit een nummer dat niet stilvalt en vooral heel veel soul heeft.

Vanaf Drowning ​gaat het album een beetje bergaf. Niet dat het slechte nummers zijn maar het zijn duidelijk geen songs zoals de vier voorgaande nummers. Minder geïnspireerde teksten en muziek die je niet direct linkt aan Monster Magnet. Zo heeft Brainwashed een irritante gitaarintro en klinkt Wyndorf er zelfs vermoeid op. Ejection heeft een fijn tempo qua zang en sfeer maar toch gaat deze song nergens heen.

Op All Day Midnight krijgen dan toch terug aansluiting met het vertrouwde MM geluid en zo komen we toe aan het laatste nummer aan When The Hammer Comes Down. Net zoals in het begin van het album is dit terug volop een Monster Magnet song waardig en eindigt deze plaat toch nog met een goed gevoel af. Wat mij doet terugdenken aan Pukkelpop 1995 toen ondergetekende voor het eerst in aanraking kwam met deze groep.

Van Mindfucker kunnen we niet direct zeggen dat dit een slecht album is, zeker het eerste deel en het einde. Maar na hun vorig epos Last Patrol is dit toch beetje een tegenvaller. Er staan mooie songs op dit album maar het voelt toch een beetje aan als een stapje terug. Wat niet wil zeggen dat dit geen aangename luisterplaat is maar het grijpt je niet direct naar je strot zoals we van deze band gewoon zijn.

1. Rocket Freak
  2. Soul
  3. Mindfucker