Review My Own Ghost - Life On Standby

7.5

Artiest: My Own Ghost

Album: Life On Standby

Genre: Poprock

Label: Secret Entertaiment

De formatie My Own Ghost bestaat uit zangeres Julie Rodesch, gitaristen Fred Brever en David Soppelsa, bassist Joe May en drummer Michael Stein. De band is in 2013 opgericht en heeft ondertussen ruimschoots hun sporen verdiend. In 2014 werd er een korte UK tournee gedaan, en ook in de jaren daarna werd het buitenland aangedaan. Debuutalbum Love Kills werd overal heel goed ontvangen. Nu brengt My Own Ghost een opvolger uit. Life On Standby.

Titelsong Life On Standby, Everytime I Break drijven voort op drumsalvo's, riffs die diep snijden. Hard en meedogenloos, zonder daar meer of minder aan toe te voegen. Telkens krijgen we een perfecte combinatie voorgeschoteld tussen pop, rock en metal, met een knipoog naar typische ballads. Bovendien wordt de instrumentale aankleding gerugsteund door een potje elektronische muziek, wat je wel meer tegen komt in het 'female voiced metal' gebeuren. Bijster origineel klinkt het daardoor allemaal niet. Maar de Luxemburgers leggen de lat wel heel hoog, en kunnen ons door deze aanpak zeker over de streep trekken. Vaak zitten er ook rustigere stukken tussen de songs, zoals bij Alive het geval is. Een song als 10 weeks of Summer doen je, zoals de titel doet vermoeden, verlangen naar lange zomeravonden.

Als klap op de vuurpijl valt de radiovriendelijke aanpak zeker en vast op, en daar is op zich niets mis mee. Wat we onthouden van dat debuut is de glasheldere stem van Julie, die de aandacht naar haar toetrekt. Dat is op Life On Standby eveneens het geval. Aanstekelijke refreinen, lekker catchy riffs en een vocale aankleding, waarbij ons hart steeds sneller gaat slaan. Het is zowat de rode draad doorheen Life On Standby. Echter, het meest opvallende is het aanbieden van een bonte variatie. Typische ballads, die letterlijk door merg en been gaan, worden afgewisseld met lekker rockend songs, die als botte bijlen door je hart klieven. De doorsnee poprock fan die het niet te ver wil gaan zoeken, zal zich zeker kunnen vinden in deze plaat. We raden dan ook aan om gewoon die riffs en vocalen op jou te laten afkomen, zonder daar teveel bij na te denken. My Own Ghost levert een lekkere rockplaat af, die aan de ribben blijft kleven en aanzet tot een potje headbangen en lekker uit de bol gaan. Meer hadden we niet nodig om ons te laten overtuigen. Nu u nog.

1. Life on Standy
  2. Everytime I Break
  3. Alive