Review Myrkur - Mareridt

8

Artiest: Myrkur

Album: Mareridt

Genre: Black Metal

Label: Relapse Records

Vanuit de Scandinavische duisternis richt Amelie Bruun Myrkur op. Dit project wordt ondersteund door Relapse Records. Het platenlabel was al onder de indruk van dit project nadat Myrkur de eerste EP uitbracht in 2015, een jaar na het ontstaan van het project. Myrkur betekent in het IJslands duisternis en dit past perfect bij de muziek die we te horen krijgen. In het begin werd er niet bekendgemaakt wie de artieste op dit album was, een slimme zet van Relapse Records om aandacht te trekken en luisteraars nieuwsgierig te maken. We hebben hier te maken met een “one woman project”, dit betekent dus dat Amelie alle composities op zich neemt, van het schrijven van de teksten tot het schrijven van de instrumentale lijnen.

Voor we beginnen, liefhebbers van de mainstream metal zullen deze plaat al niets vinden, deze plaat is voor de metalheads die openstaan voor het experimentele. Verder weten we ondertussen al dat we ons aan ruwe blackmetal kunnen verwachten en er werd ons ook beloofd dat Amelie veel experimenteerde. Een mooie intro op dit album is Mareridt (dit betekent nachtmerrie in het Deens). Een zeer donker nummer waar het vocale centraal staat. Let bij het luisteren ook vooral op de extra geluiden op de achtergrond. Op naar Måneblôt. Dit is de eerste keer dat we ruige stukken te horen krijgen. Het blackmetal element overheerst op bepaalde momenten maar we krijgen niet de indruk dat we naar een blackmetal nummer aan het luisteren zijn. Het uitgebreide gamma aan verschillende instrumenten zorgt voor mooie klanken die ons zelfs even doen wegdromen maar dan komen weer de brute riffs.

We vergeten het blackmetal gebeuren volledig bij het luisteren van The Serpent. Hier krijgen we meer het gevoel dat we naar wat doom muziek aan het luisteren zijn. Crown en De Tre Piker zorgt ervoor dat we helemaal tot rust komen. De rustgevende vocalen en instrumentale lijnen zorgen voor een meer vertellende sfeer. Het doet zelfs een beetje aan muziek van Chelsea Wolfe denken. Chelsea is tevens ook terug te horen op de nummers Funeral en Kvindelil (bonus track op de deluxe editie).

Het donkere komt weer volledig tot zijn recht bij Ulvinde, toch komen hier weer de kamervocalen voor die door de critici opgehemeld werden op het album M. We haalden al aan dat het vocale aspect centraal staat bij de nummers maar toch nemen we met Gladiatrix even de tijd om het instrumentale te bewonderen. Dit korte nummer is een mooie voorzet voor Kætteren. Dit nummer voelde de eerste 20 seconden een beetje onwennig aan maar eenmaal meerdere instrumenten erbij komen doet dit denken aan een vrolijk instrumentaal folk nummer. Dit zal (hopelijk) zeker live gespeeld worden want dit is iets dat de fans zonder twijfel willen horen live.

Het meest donkere nummer werd bewaard voor het laatste. We krijgen bij Børnehjem (vrij vertaald weeshuis) de stem van een klein meisje te horen dat ons een verhaaltje vertelt. Het lijkt alsof het meisje een mentale aandoening heeft. Ze praat over de demonen die in haar leven en die willen ‘spelen’. Ze probeert zich te verzetten en ze wil een normaal meisje zijn. Ze moet van de demonen moorden zodat mensen haar niet meer kunnen kwetsen.

De muziek kunnen we niet echt onder de noemer van blackmetal plaatsen maar meer onder het experimentele. Eerlijk toegegeven, de muziek voelt na de eerste luisterbeurt een beetje onwennig aan maar hoe meer je ernaar luistert hoe meer je de muziek leert appreciëren en hoe meer bewondering je hiervoor krijgt. De black metal riffs zijn goed uitgevoerd maar vooral de overige instrumentale lijnen in combinatie met geweldige vocalen zorgen ervoor dat het album ons in zijn greep krijgt. Natuurlijk is dit een album waar je helemaal weg van zal zijn of dat je na het beluisteren van twee nummers af zet en nooit meer aan zult terugdenken. Dit album heeft ons alvast aangenaam verrast!

1. Mareridt
  2. Måneblôt
  3. The Serpent