Review Nailed To Obscurity - Black Frost

8.5

Artiest: Nailed To Obscurity

Album: Black Frost

Genre: Melodic Death Metal

Die van Nailed To Obscurity houden hun hoofdkwartier in Esens, Duitsland. Bent u daar ooit al eens geweest? Geloof me vrij, ik denk niet dat velen onder jullie deze vraag bevestigend zouden beantwoorden. En waarom zou u ook, het is een gewone provinciale gemeente in het Noorden van Duitsland waar geen enkel mens vrijwillig ook maar iets te zoeken heeft. Gelegen aan de rand van de Noordzee ter hoogte van de Oost-Friese eilanden. Een stukje zee waar het meer waait en stormt dan dat het er mooi weer is. Maar misschien is het net dat gure en mistroostige klimaat wel dat Nailed To Obscurity er toe inspireert om zulk een heerlijke mix van melodic death en doom metal te creëren.

Black Frost, een plaatje dat qua sfeer en uitstraling zijn titel alle eer aandoet, is het vierde album van deze deprimoffen en het eerste dat ze voor Nuclear Blast maakten. Het is heerlijk wanneer een band gestaag blijft evolueren en zo de opmars kan maken een kleine independent naar een major label als Nuclear Blast. Nailed To Obscurity mag absoluut prat gaan op het maken van zo’n evolutie met Black Frost als voorlopig hoogtepunt. Hun absolute hoogtepunt moeten ze wat mij betreft zeker nog bereiken en daar mogen ze zeker hun tijd voor nemen.

Ook aan de uitvoeringen van hun songs geven de heren alle tijd. 10 nummers telt het album en het klokje tikt af op 1 uur en 4 minuten. Geen enkele song gaat onder de vijf minuten. Eigenlijk krijgen we hier maar 7 echt volledig nieuwe nummers, de rest bestaat uit remakes van een drietal nummers (Abyss, Autumn Memories, Fallen Leaves) uit het debuutalbum Abyss (2014). Maar daar gaan we dus niet moeilijk over doen, die nummers staan in deze nieuwe jasjes nog steeds als een huis.

De opener en titeltrack Black Frost laat meteen horen welke weemoedige toer er nog steeds wordt uitgegaan. Zanger Raimund Ennenga kiest ervoor om naast zijn indrukwekkende grunts ook meer stukken clean te zingen of zelfs ijselijk te fluisteren. Dat laatste klinkt echt wel alsof magere Hein persoonlijk zijn koude, benige vinger in nek legt en met zijn adem waaruit waterdampjes ontstaan in je oor staat te fluisteren. Van de cleane zangstijl van de Heer Ennenga ben ik echter niet echt onder de indruk. Hij zingt niet slecht maar stijgt daarin niet boven de middelmaat uit. Zijn grunts klinken dan wel weer alsof ze rechtstreeks uit een borrelende helleput vol zwaveldampen komen.

De nummers op Black Frost zijn gebouwd uit pakkende, slepende, melodische gitaarriffs (gecreëerd door de heren Volker Dieken en Jan-Ole Lamberti) en gesteund door de treurende ritmesectie van bassist Carsten Schorn en drummer Jann Hillrichs. Alles wordt overgoten met een donkere, straffe melancholische saus.

De thematiek van Black Frost gaat over het verbergen, opkroppen en niet uiten van je gevoelens of emoties. Misschien net daarom dat er van alle nummers zulk een dreiging uit gaat waarbij het lijkt alsof er heel wat ingehouden woede in zit die zich op allerlei manieren tracht te uiten maar er zelden echt uitgeraakt. Dat zorgt voor het effect dat je na elk nummer schijnbaar op je honger blijft zitten (bijvoorbeeld in The Aberrant Host) en dat de band je moeiteloos meeneemt in hun duistere trips en het vaak niet opvalt wanneer een nummer voorbij de grens van 7 of zelfs 8 minuten (Cipher) gaat.

Echt een ijzersterk album en zeker een aanrader voor liefhebbers van het oudere werk van Opeth of Katatonia of van het duistere geluid van bv. Swallow The Sun.

1. Black Frost
  2. Tears of the Eyeless