Review Nephylim – Severance Of Serenity

8

Artiest: Nephylim

Album: Severance Of Serenity

Genre: Melodic Death Metal

Label: Eigen beheer

"Serevance Of Serenity klinkt gevarieerd, krachtig en melancholisch, alsof ze uit het hoge noorden komen."

De nieuwe Nederlandse metalband Nephylim brengt hun debuutalbum Serevance Of Serenity uit. Hoewel nieuw, de band bestaat sinds 2015 maar heeft een aantal line-up wisselingen ondergaan en op pauze gestaan voor twee jaar. Het verliep niet allemaal van een leien dakje dus, vooral toen ze in 2019 hun zanger verloren in een accident, net toen ze op het punten stonden 10 geschreven nummers uit te brengen. Ze vonden een vervanger in Tijn Bosters (Depths of Kronos, Basterd Bound) en hebben nu eindelijk op 18 januari 2020 hun debuut Serevance Of Serenity kunnen uitbrengen.

Een ruwe start, maar eindelijk gelanceerd. De band brengt melodic death metal, denk aan Insomnium en naar onze mening ook Amon Amarth met momenten. Net als daar heel wat intro’s en outro’s, melodische gitaarpartijen met daarop een zware grunt. Aldus de beschrijving van Reminescence dat opent met zo’n intro. Een voorbeeld van melancholische gitaarpartijen is goed te vinden in Aftermath. Fractured Insanity duwt even het gaspedaal in, doch zonder die kenmerkende melodie uit het oog te verliezen. Tempowisselingen, diepe grunts en knap gitaarspel, dat zijn de kenmerken van dit album.

Reassurance is een akoestisch intermezzo alvorens er even goed gebeukt wordt op The Bitter Inheritance. Tijn zet hier zijn keelgat pas echt open en de melancholie druipt van de muziek af. We zouden vergeten dat het hier om een Nederlandse band gaat, want het lijkt uit het hoge noorden te komen. Eye Of The Storm klinkt nog even Amon Amarth achtig krachtig en ook afsluiter Remembrance klinkt episch en biedt met de 8:15 duur verschillende invallen die we al doorheen het album gehoord hebben.

Serevance Of Serenity klinkt gevarieerd, krachtig en melancholisch, alsof ze uit het hoge noorden komen. Ze proberen een bepaalde atmosfeer op te wekken met hun muziek. Een geslaagd debuut waar hard aan gewerkt is.

1. Reminiscence
  2. Forsaken
  3. Vanquish The Sepsis