Review The Night Flight Orchestra - Amber Galactic

8.5

Artiest: The Night Flight Orchestra

Album: Amber Galactic

Genre: Classic Rock

Label: Nuclear Blast

The Night Flight Orchestra is het zijproject van bassist Sharlee D'Angelo (ons het meest bekend van Arch Enemy, Spiritual Beggars, Witchery en Mercyful Fate), zanger Björn 'Speed' Strid (o.a. Soilwork), gitarist Dave Andersson (Soilwork en Mean Streak) en diens Mean Streak collega Jonas Källsbäck op de drums. Zij worden bijgestaan door Richard Larsson aan de keyboards en Sebastian Forslund aan de gitaar en percussie. Meer Zweeds dan in uw Ikea keuken dus. Nu ja, wanneer je met 'Amber Galactic' je derde langspeler in vijf jaar uitbrengt, in welke mate kan je dat eigenlijk nog zomaar een zijproject noemen? Het is wel zeker een zijproject in die zin dat de muziek die The Night Flight Orchestra brengt zwaar afwijkt van de sound van de heren hun 'hoofdbands'. De stijl die TNFO brengt is onvervalste hard rock te noemen in de letterlijke betekenis van het woord. Degelijke, melodische, goed opgebouwde songs gespeeld op de harde wijze. En onvervalst rocken is exact wat de heren, net als op de twee vorige albums, ook hier weer uitstekend doen. Dit is gewoonweg zalige s*h*i*t.

Het lijkt wel alsof we in een tijdscapsule stappen die ons zo’n drie à vier decennia terug de tijd inslingert. Voor de aanvang van Midnight Flyer horen we een vrouwenstem door een intercom iets zeggen in het Russisch (ik heb geen idee van wat ze juist zegt, mijn Russisch is niet meer wat het geweest is) wat ons het idee geeft dat we misschien wel in een onderaardse, geheim atoomlaboratorium zijn beland. De song zelf is in elk geval een nucleair, onstuimig beestje dat schijnbaar haast niet kan wachten om uw gehoor plat te bombarderen. Hoog tempo, jachtige synths (analoge als je ’t mij vraagt maar ik ben een vreselijke leek) en gitaren gaan gepaard met krachtige zang. En lang leve de vrouwelijke koortjes! We bevinden ons in de eerste helft van de jaren zeventig en dat zult u geweten hebben. De intro van Sad State Of Affairs lijkt er wel eentje die Keith Richards ten tijde van Exile on Main St. domweg op de mengtafel heeft laten liggen terwijl de zanglijn wel weggelopen lijkt te zijn van de Michael Schenker Group’s eerste albums. Jennie (een verloren Franse liefde als we op de Franse vrouwenstem in de outro mogen afgaan) brengt ons dan weer volledig in de sfeer van Supertramp toen die midden jaren zeventig op hun hoogtepunt waren.

Hierna zwiert onze capsule ons naar de eerste helft van de jaren tachtig. Een decennium dat nu niet meteen bekend staat voor de geweldige rocksongs die het heeft voortgebracht (wat niet wil zeggen dat er toen geen werden gemaakt, geweldige rocksongs dat is) maar TNFO gooit er middels Domino en Josephine met zo’n dertig jaar vertraging toch nog een paar meesterlijke songs in de trend van Hall & Oates tegenaan. Space Whisperer opent (nadat eerst die rare Russische mevrouw weer even is gepasseerd) met een moederminnaar van een riff en drijft nadien verder op een stomende drum en een geweldige zanglijn. Halverwege krijgen we een bijzonder graaf uitgewerkt soloduel tussen gitaar en keyboard. Afsluiter Saturn In Velvet is het enige nummer op het album dat iets of wat rustig begint. Lang is ons die rust echter niet gegund want het breekt algauw los in een stevige rocker. Ook hier mogen de synths weer eens duchtig los gaan en door de lengte van zeven minuten zesentwintig krijgt het ook lekker spacy, acid jam kleurtje mee.

In mijn perfecte wereld zou muziek zoals die van The Night Flight Orchestra dé muziek zijn die de hitparades domineert en waarop duizenden mensen tegelijk staan te dansen op een wei. Helaas, de massa verkiest andere koek maar daarom geniet ik en hopelijk toch nog zoveel mogelijk andere muziekliefhebbers niet minder van deze muziek die toch gemaakt is zoals muziek gemaakt moet worden: melodisch, catchy, dansbaar, echt, warm, enz.

1. Midnight Flyer
  2. Star Of Rio
  3. Gemini