Review The Night Flight Orchestra - Skyline Whispers

9

Artiest: The Night Flight Orchestra

Album: Skyline Whispers (Reissue)

Genre: Hard Rock

Wie onze webstek al eens geregeld raadpleegt heeft misschien wel al gemerkt dat wij hier ten huize GigView al eens regelmatig onze lof trompetteren over The Night Flight Orchestra. De Zweedse band rond leden van o.a. Soilwork en Arch Enemy gaat al sinds 2012 op zoek naar de ziel van poprock uit de tijd dat die nog gespeeld werd op echte instrumenten en gemaakt werd door muzikanten die er hun hart en ziel in stopten en niet via één of andere tv wedstrijd uit waren op hun 15 minuten van nepberoemdheid.

Hun meest recente worp, het vorig jaar verschenen Sometimes the World Ain’t Enough, en diens voorganger Amber Galactic (2017) werden ons gepresenteerd door het gerenommeerde label Nuclear Blast. Hun eerste twee albums, Internal Affairs (2012) en Skyline Whispers (2015) kwamen destijds uit via het kleinere Coroner Records. Bij de overstap naar Nuclear Blast kwamen de rechten van deze albums ook bij het nieuwe label terecht. En bij Nuclear Blast besloot men dan maar gelijk om ze opnieuw uit te brengen. Geen slecht woord over onze Italiaanse vrienden van Coroner Records maar door deze re-releases is de kans dat ze meteen een groter publiek kunnen bereiken toch ook al meteen een pak groter.

Drie jaar na het debuut verscheen album nummer twee, Skyline Whispers. TNFO toonde hierop dat hun sound zich het best laat omschrijven als intergalactic road music. De ideale soundtrack voor wie gezwind van het ene sterrenstelsel naar het andere wil vliegen. Al is het dan maar enkel in je verbeelding. Of anders, indien er toevallig een stel aliens met motorpech hier op onze aardkloot zou terecht komen, laat hen dan gewoon een album van The Night Flight Orchestra horen en gegarandeerd dat ze elk mogelijks idee dat ze zouden kunnen hebben om ons te vernietigen onmiddellijk laten varen. Ze zullen het immers veel te druk hebben met het shaken van hun interplanetair achterwerk op de vrolijke tonen van deze Zweden.

Op Skyline Whispers gingen de heren gewoon verder op het geluid waaraan ze op Internal Affairs waren begonnen. De 70’s werden echter voor een groot deel achter hen gelaten en de 80’s werden stevig omarmd. Op dit album nog weinig sporen van Fleetwood Mac of Pink Floyd. Alhoewel de instrumentale titeltrack wel nog een vrij zwaar Pink Floyd gehalte met zich meezeult. Dit is weliswaar een heel mooie song maar is vergeleken met het overige materiaal een beetje een buitenbeentje op dit album.

Enter de jaren ’80 dus met invloeden van Journey en Foreigner op kop. Op dit album ook iets minder focus op de gitaren en meer op de synthesizers en de typische AOR drumbeat uit die periode. Ook op dit album, de introductie van de gesampelde vrouwenstemmen die op de volgende albums ook een belangrijke rol gingen spelen.

Muzikaal blijft het allemaal bijzonder vertrouwd klinken. Uptempo songs met bijzonder catchy melodieën en refreinen. Ik daag u bijvoorbeeld uit om Living For The Nighttime na één luisterbeurt uw hoofd weer uit te duwen. Grappig om horen is ook hoe ze een goede song van deze plaat, Road Less Traveled, zelf zouden gaan recycleren op Sometimes the World… onder de vorm van Barcelona. Een van de weinige keren dat we effectief kunnen zeggen waarvan ze iets gekopieerd hebben blijkt het van henzelf te zijn.

Dankzij deze re-releases heb ik nu het volledige oeuvre van TNFO mogen ontdekken en daar ben ik bijzonder blij om. Voor wie het zich budgettair gewijs moeilijk is om naast alle nieuwe muziek die tegenwoordig verschijnt ook nog eens ‘oudere’ platen aan te schaffen, wil ik meegeven dat alle albums van The Night Flight Orchestra ook gestreamd kunnen worden via Spotify en andere legale muziekdiensten. En als u mij nu zou willen excuseren, ik moet nog even langs een paar sterrenstelsels vliegen.

1. Sail On
  2. Living For The Nighttime
  3. Stiletto