Review The Night Flight Orchestra - Sometimes The World Ain't Enough

8

Artiest: The Night Flight Orchestra

Album: Sometimes The World Ain't Enough

Genre: Classic Rock

The Night Flight Orchestra is er een jaar na Amber Galactic al terug met een nieuw album Sometimes The World Ain't Enough. Deze band die in 2006 opgericht werd door 2 leden van Soilwork (frontman Björn Strid en gitarist David Andersson) en werden later versterkt door Sharlee D'Angelo (Arch Enemy), Richard Larsson (Von Benzo), Jonas Kâllsbäck (Mean Streak) en meer recentelijk Sebastian Forslund (Kadwatha). Hiermee kunnen  we eigenlijk wel spreken van een Zweedse supergroep.

Evenals TNFO een verzameling is van leden van verschillende groepen, kan je dat ook zeggen van hun muzikale invloeden. Om er maar een paar op te noemen: Kiss, The Temptations, Bruce Springsteen, Boston, Fleetwood Mac, enz. Eigenlijk zou dit evengoed een stevige disco plaat kunnen zijn en indien Maimi Vice nog een soundtrack zou zoeken, dan is dit album daar zeker geschikt voor.

Het vierde album al van TNFO bij Nuclear Blast en ook ditmaal doen ze hun classic -retro stijl alle eer aan. This Time​, het openingsnummer was als videoclip al uitgebracht nog voor het album in de rekken lag en is een uptempo nummer met een hint naar naar The Beach Boys. Daarmee is ook direct de link gelegd naar het tweede nummer ​Turn To Miami. De titelsong Sometimes The World Ain't Enough start met een iets 'ruigere stem' maar met de muziek erbij heb je toch het gevoel van, dit ken ik. Dit zou ook Gary Moore kunnen zijn. wat ook kan gezegd worden van Speedwagon.

​Lovers In The Rain ​opent met een gitaarintro maar eens Björn zijn keel openzet en de keyboards bijspringen heb je al vlug de neiging om terug te denken aan Ultravox. Pretty Things Closing In​ is terug zo een nummer, eenmaal beluistert, in je hoofd blijft hangen en vooral afvraagt: wie is dit! Welke 80's band is dit toch. Oordeel zelf want de lijst is eindeloos.

Met Barcelona zouden ze gemakkelijk aan het Eurovisie Songfestival kunnen deelnemen en hoogstwaarschijnlijk nog winnen ook. Een mix van Europe, ABBA en Avantasia. Speel dit op een metal fuif, vergezeld van een paar pintjes en menig metalfan staat hierop te shaken. Eindigen doet dit album met The Last Of Independent Romantic. Tevens het langste nummer  en terug heb je zo iets van, dit ken ik. Na een rustig begin barst alles los en heb je 9.17 min. lang alles wat een classic rock nummer moet bevatten.

The Night Flight Orchestra's vierde album is een feel good plaat (denk aan Steel Panther maar dan met keyboards en zonder de blote borsten) en de ideale plaat om dat zomers gevoel in je op te roepen.

1. This Time
  2. Turn To Miami