Review Nightrage - The Venomous

9

Artiest: Nightrage

Album: The Venomous

Genre: Melodic Death Metal

Label: Despotz Records

Zweden en death metal, het is een geslaagde combinatie en Nightrage bevestigt dit nog maar eens. We praten hier wel over Zweden maar oorspronkelijk werd de band opgericht in Thessaloniki, Griekenland door Marios Iliopoulos (nog steeds huidige gitarist) en niemand minder dan Gus G. (hij nam ook geregeld wat vocals voor zijn rekening in de beginjaren). We zijn ondertussen toe aan het zevende studio album en het tweede album met zanger Nyman Robbie. Toegegeven, sommige albums waren misschien wel wat minder goed maar toch slaagt deze band erin om kwalitatieve melodic deathmetal af te leveren.

Dit is dus het tweede album met Nyman Robbie en het eerste album met Lawrence Dinamarca en Magnus Söderman. Het aantal bandwissels dat heeft plaatsgevonden kunnen we natuurlijk als verklaring gebruiken waarom sommige albums wat minder waren of niet in dezelfde lijn lagen als de andere albums. Met The Venomous wil men dan ook een stevig album neerzetten dat hun ook op de kaart zet.

De titeltrack is al onmiddellijk een rustiger nummer met een zalige gitaar solo en meeslepende riffs. Na het luisteren van dit nummer zijn we benieuwd naar de rest van het album. Metamorphosis Day Of Wrath en In Abhorrence gooien het dan weer over een andere boeg. We beginnen met zware deathmetal en gaandeweg komt het melodische element meer en meer naar boven. Ook hier is de solo weer een punt dat de aandacht trekt. De rest van het album is vooral meer melodieus gericht. We krijgen een mix tussen Testament, Thin Lizzy en Firewind te horen in Affliction.

Voor een rustige opbouw zijn we aangekomen bij Catharsis. Het dual gitaarwerk is zeer goed uitgewerkt. Hier horen we ook de hoge vocale kwaliteiten waar Robbie over bezit en dat misten we toch wel een beetje op het vorige album. De heavy metal feel wordt overgebracht in Bernoan. Een zalig nummer met enkele interessante passages. Het tempo schiet de hoogte in als we het hebben over The Blood. De vorige albums hadden redelijk wat metalcore invloeden en dat horen we hier toch ook wel weer terugkeren, ook al pakte dit in het verleden niet altijd even goed uit voor Nightrage. Nu past het echter wel goed in het plaatje. Liefhebbers van bands als Killswich Engage zullen From Ashes Into Stone wel kunnen appreciëren, een gezonde portie heavy/thrash metal. Een ander element dat we nog niet gehad hebben zijn wat akoestische gitaren. De intro van Trail Of Ghosts wordt akoestisch gespeeld waarna de heavy metal gitaren invallen. Later horen we de akoestische gitaren terugkomen die dan abrupt worden afgebroken voor een solo.

Met Disturbia en Desolation And Dismay hebben we nog maar eens twee knallers erbij. Dit zijn de nummers die de fans willen horen tijdens een optreden. We sluiten af met een instrumentaal nummer. De lead partij die we horen op Denial Of The Soul heeft een beetje een Gus G. vibe. Wat klassieke gitaren waarover een lichte distortion lijn gespeeld wordt zorgt voor een zeer aangenaam effect. Het is toch een beetje spijtig dat het nummer nogal plots stopt.

Een album met zeer snelle stukken, wat rustigere stukken en een instrumentaal nummer zorgen dat er voldoende variatie is. Qua genres is het niet enkel death en melodic metal, we horen ook thrash, metalcore en heavy metal invloeden terugkomen wat ervoor zorgt dat deze muziek er zeker voor zal zorgen dat de huidige fanbase uitgebreid zal worden. Nightrage is een band die niet de eer krijgt die ze verdiend. Na enkele moeilijke jaren met vele bandwissels en problemen lijkt het nu toch dat er een goede line-up is en we hopen dan ook dat dit zo blijft. Het wordt nu ook tijd dat we Nightrage op de grote festivals aan het werk te zien krijgen en dat ze wat meer door Europa gaan touren. Kortom het zwaar ondergewaardeerde Nightrage brengt ons stevige muziek. Een must have voor vele deathmetal en heavy metal liefhebbers! Dit is zonder twijfel een van de revelaties van 2017.

1. The Venomous
  2. Metamorphosis: Day Of Wrath
  3. In Abhorrence