Review Nightwish - Vehicle of Spirit

9

Artiest: Nightwish

Album: Vehicle of Spirit

Genre: Symphonic metal

Score: 85/100

Nightwish is terug met een live dvd! En deze keer niet een maar wel liefst twee optredens. Je leest het goed, ‘Vehicle of Spirit’ bevat twee totaal verschillende optredens van de Finse symfonische metal grootmeesters.

De band heeft intens getoerd met hun laatste album ‘Endless Forms Most Beautiful’. Zo’n twee jaar lang zijn ze de wereld rondgetrokken, beginnend bij Finse festivals en hun eigen cruise in Finland, daarna richting Europa, Amerika, Canada, Australië, Azië, dat in verschillende delen verdeeld over die twee jaar. Ook menig festival mocht de band verwelkomen zoals ons eigenste Alcatraz Hard Rock & Metal Festival en ook Graspop Metal Meeting. ‘Vehicles of Spirit’ bevat een opname van het openluchtoptreden in Tampere (Finland) alsook de opname van het speciale en unieke concert in de Wembley Arena in Londen, waar de band nog niet voorheen gespeeld had. Een optreden in thuisland en een afsluiter van de tournee, twee compleet verschillende settings. Daarnaast bevat de bonus disk nog tal van extra’s. Dit is tevens de eerste dvd met de invallende drummer Kai Hahto, die Jukka vervangt omdat die last heeft van een zware vorm van insomnia.

De eerste dvd bevat het optreden in de Londense Wembley Arena, dat plaatsvond in november 2015. De keuze voor deze opnameplaats was logisch: de eerste keer dat Nightwish op deze legendarische locatie speelde en meteen ook een uitverkochte zaal. De opnames zijn gebeurd vanuit verschillende perspectieven, waardoor je niet alleen de band aan het werk ziet en hoort zoals een toeschouwer in het publiek, maar ook van opzij en achter. Het publiek wordt ook ruimschoots in beeld gebracht om de sfeer optimaal weer te geven tijdens de nummers. De setlist van dit optreden bevat geen verrassingen, de gebruikelijke songs die doorheen de hele tournee werden gespeeld zijn hier te horen. De menigte headbangt hard op nieuwe songs zoals knallende opener Shudder Before the Beautiful en Weak Fantasy, zingt uitgebreid mee met nummers als Nemo, Élan en I want my Tears back en is zichtbaar geëmotioneerd door bv. While Your Lips are still Red en vooral het magnifieke Ghost Love Score. Ook oldie Stargazers kon op een goeie respons rekenen, zangeres Floor Jansen bewijst dat ze alles aankan. Wat wel de grote verrassing van dit optreden was, was de aanwezigheid van professor Richard Dawkins, die net zoals dat op het einde van het nummer The Greatest Show on Earth het geval is, daar live zijn toespraak hield. De hele zaal werd even stil, met de bandleden aan weerszijden van de man. In contrast met dit moment is het optreden vooral levendig, met vele pyro’s die de eerste rij lijken te verschroeien, andere rook- en vuureffecten en confettikanonnen.

De tweede dvd biedt het optreden in Tampere aan, midden in de Finse zomer van 2015. Alsof de weergoden hen gunstig gezind waren was het stralend weer zelfs in de late uurtjes (het wordt immers in die periode nooit volledig donker in Finland). Een catwalk waar Floor en gitarist Emppu en bassist Marco gebruik van maakten verdeelde het publiek in twee kanten. Hier valt nog meer de interactie met het publiek op, alsook de onderlinge interactie, gekke bekken en schouderklopjes tussen de bandleden. Het einde wordt hier verzorgd door grandioos vuurwerk, iets dat kenmerkend was voor hun festivaloptredens op deze tournee. Het moet groots eindigen immers, wat perfect past bij afsluiter The Greatest Show on Earth. Het is goed dat de setlist hier licht anders is om wat variatie te bieden. Zo zijn hier Amaranth, She is my Sin, Dark Chest of Wonder, The Islander en Sleeping Sun dan weer te horen.

De bonus dvd bevat vermakelijke extra’s zoals opnames van bepaalde nummers op nog andere, kleinere locaties, een op de cruise akoestisch gespeeld Edema Ruh, nog enkele afzonderlijke festivalopnames waaronder Last Ride of the Day op Rock In Rio samen gezongen met Tony Kakko (Sonata Arctica) en een interview met Richard Dawkins. Leuke extra’s voor de fans, op zich staand stelt het echter niet veel voor. Extra’s blijven natuurlijk extra’s en Nightwish levert weer een geslaagde weergave van hoe hun optredens zijn.

Disc 1:
1. Shudder Before The Beautiful
2. Yours Is An Empty Hope