Review Nihilism - Beyond Redemption

Nog geen stemmen

Artiest: Nihilism

Album: Beyond Redemption

Genre: Death metal

Label: Overpowered Records

Score: 70/100

Death metal uit Frankrijk doet niet bij iedereen een belletje rinkelen. Toch is Nihilism al sinds 2009 een band die je in het oog moet houden. De inspiratie wordt gehaald uit death metal bands uit de jaren 90. Dit was onmiddellijk terug te horen op de eerste demo die in 2011 uitkwam. Hier werden 200 kopieën van gedrukt en deze zijn allemaal verkocht geraakt. Hierdoor kreeg Nihilism de kans om door Duitsland en Frankrijk te toeren. In 2014 werd er nog een Split LP uitgebracht met Dehumanize.

'Beyond Redemption' is dus het eerste album van deze death metalband. Aan het artwork kunnen we al onmiddellijk zien in welk genre we terecht zijn gekomen. Het eerste nummer, Ocean’s War, grijpt ons al direct bij de keel. Het hoge tempo en de growls doen ons inderdaad terugdenken aan de death metal uit de jaren 90. Beyond Redemption gaat nog een beetje verder dan het vorige nummer. Hier horen we een duidelijke invloed van thrash metal. Het tempo ligt hier niet zo hoog zoals we gewend zijn van de doorsnee old school death metalband. Bij het beluisteren van The Hanging Tree krijgen we al vanaf het begin een duistere sfeer mee. De cleane gitaren die de intro verzorgen maakten al snel plaats voor het brute death metal geweld dat we verwacht hadden. Het tempo ligt hier al hoger in vergelijking met de vorige nummers. Ook op technisch gebied is dit een indrukwekkender nummer. Momenteel krijgen we nog steeds de indruk dat we naar een jaren 90 death metal band aan het luisteren zijn. Naast de thrash metal invloed horen we dat er enkele heavy metal elementen in terug te vinden zijn.

The Rebellion gaat verder met het gebruik van heavy metal elementen in combinatie met thrash metal elementen. Het enige death metal dat we in dit nummer horen is de zang. We krijgen een akoestische tokkel voorgeschoteld in ApXN. Dit instrumentaal nummertje is niet iets wat we verwachten van een death metal band. The Black Fish is van een ander kaliber. Dit is de death metal die we willen horen en waar we op aan het wachten waren. Geen heavy of thrash metal meer maar heerlijk headbangen op de snelle en brute riffs ondersteund door een dikke basdrum. Dit is als het ware een modern nummer.

Net waar we goede hoop hadden zet The Old Tree Died ons weer met de beiden voeten op de grond. Begrijp me niet verkeerd, dit is een goed nummer maar hier horen we de heavy metal invloeden te vaak terug komen. All Will Be One doet een beetje denken aan een combinatie van Morgoth en Aborted. Dit is weer de kwaliteit die we willen horen van Nihilism. Inner Deamon komt een beetje traag op gang maar slaat al snel om naar een geweldig death metal nummer. Dit is een van de meest kwalitatieve dingen die Nihilism tot op heden gebracht heeft. Een van de nummers die een beetje tegenvalt is Alea Jacta Est. De drum is hier te overheersend en valt stil op momenten waar we het niet verwachten. Een ander negatief puntje is de omschakeling van brute naar trage gitaarpartijen, dit voelt een beetje onwennig aan. Het laatste nummer op het album is The Blood Poured. Het trage tempo past goed bij de sfeer die hier opgeroepen wordt. Als men dit live speelt dan ben ik er ook vast van overtuigd dat het merendeel van het publiek ook enthousiast zal meebrullen of mee zal headbangen.

Het album 'Beyond Redemption' is een krachtig en bruut old school death metalalbum met vele technische hoogstandjes. Toch moeten we in het achterhoofd houden dat we te vaak heavy en thrash metal dingen te horen krijgen. Dit betekent nogmaals niet dat deze nummers minder goed zijn maar dit is iets dat we niet verwachten. Al bij al kunnen we stellen dat dit een geslaagd debuutalbum van Nihilism is. Het is afwachten hoe de fans reageren en afhankelijk van deze reacties zal de band een evaluatie moeten opmaken en hiermee rekening houden in het schrijfproces van het volgende album. Nihilism is zeker een band die je als death metal liefhebber eens moet beluisteren en ik verwacht en hoop dat deze naam in de toekomst nog eens gaat terugkomen.

1. Ocean's War
  2. Beyond Redemption
  3. The Hanging Tree