Review Oceans Of Slumber - The Banished Heart

9

Artiest: Oceans Of Slumber

Album: The Banished Heart

Genre: Progressive Metal/Rock

Vandaag mag ik u een plaatje voorstellen dat ondertussen toch al even uit is maar dat door omstandigheden een beetje op onze Gigview redactie verloren was geraakt. Doch, we wijken af, we zouden het hier hebben over The Banished Heart van Oceans Of Slumber. Een album dat van zulk een danige pracht blijkt te zijn dat we er uw aandacht toch nog even op willen wijzen. Dit is waarlijk te mooi om door de mazen van het muzikale net te laten glippen.

Oceans Of Slumber is afkomstig uit Houston, Texas en is met The Banished Heart aan hun derde album toe, het tweede met de zwarte zangeres Cammie Gilbert. Ik vermeld hier bewust haar huidskleur omdat Cammie gezegend is met een prachtige stem die op het eerste zicht mijlenver van rock en metal lijkt af te staan. Maar in de progressive melodic death metal met invloeden uit soul, pop, folk en ambient die OOS gebruikt werkt het. En godverdomme, dat het werkt… terwijl je hart smelt door de zoete klanken van Gilbert’s stembanden wordt je buik aan gort gereten door de vuurspuwende blastbeats van drummer Dobber Beverly en de huilende grunts van bassist/zanger Keegan Kelly. Luister naar de track At Dawn en u zal perfect begrijpen wat ik bedoel.

Oceans Of Slumber slaagt er vaak in de luisteraar op het verkeerde been te zetten. Vooral de intro’s van de meeste nummers klinken alsof je iets te horen gaat krijgen van bv. Alison Krauss (Howl of the Rougarou) of Tori Amos (No Color, No Light) maar monden allemaal steevast uit in kleppers van songs die je gevoelens bij de keel grijpen en leiden naar kamers van je ziel die zo donker zijn dat je zelf niet eens wist dat ze er waren. In dit No Color, No Light komt trouwens Tom S. Englund van Evergrey een potje meetreuren met Cammie.

Dat ze het niet enkel en alleen van hun pure bombast moeten hebben maar ook op zeer simplistische wijze zeer doeltreffend raak kunnen schieten tonen ze op het afsluitende nummer, een interpretatie van de gospelklassieker Wayfaring Stranger, dat enkel steunt op haar stem, een sobere piano (ook op conto van Dobber Beverly) en een dun synth sausje. Het titelnummer is ook een klepper van een dikke negen minuten dat in de eerste minuten enkel door de piano gedomineerd wordt (en dat prachtige middenstuk, mannekes, mannekes, mannekes toch) met slechts hier en daar een sporadische uitval om dan vanaf minuut 7:30 finaal richting bombast te gaan.

En zo kan ik over elke track op dit album nog wel even lyrisch doorgaan. Echt waar onze excuses dat we dit meesterwerkje niet eerder aan jullie presenteerden. Hopelijk maken ze snel werk van de opvolger en die leggen we dan onmiddellijk aan jullie voor, beloofd!

1. The Decay Of Disregard
  2. Fleeting Vigilance
  3. At Dawn