Review Pänzer - The Fatal Command

8

Artiest: Pänzer

Album: The Fatal Command

Genre: Thrash Metal

Pänzer, de brute Duitse kracht die in 2014 hun debuut niet onopgemerkt voorbij kon laten gaan in metal-land. Wanneer Schmier, de zanger van Destruction, en Stefan Schwarzmann, die onder andere het drumwerk voor Accept leverde, de krachten bundelen kan je niet verwachten dat het er rustig aan toe zal gaan. Het album kwam ondertussen enkele maanden geleden uit, maar we vonden het absoluut de moeite om nog even tijd te maken om het te bespreken!

Wat meteen opvalt is de vaart die achter de nummers zit. Ze zijn niet van plan gas terug te nemen op dit nieuwe album. Ook Schmier is, in een lichtjes ander vocaal klankpatroon, ruim binnen zijn comfortzone en geeft met een stevige, snijdende stem alles wat de muziek op dit vlak nodig heeft.

Ze openen met Satan’s Hollow en je bent meteen te laat als je deze trein mist, want ze gaan snel en hard. Niet mee? Jammer, uurtje wachten op de volgende trein! Strakke riffs, een mooi geheel en een vloeiende song is wat we te horen krijgen. De kunst van aanstekelijk schrijven en zorgen dat nummers blijven hangen hebben deze ‘oude’ rotten duidelijk te pakken, want dat is exact wat er gebeurde.

We Can Not Be Silenced is een nummer over de klokkenluider Edward Snowden en is los van zijn politieke inhoud een degelijke song vol muzikale lekkernijen.

Scorn And Hate is een nummer dat live op vele ‘backing vocals’ zal kunnen rekenen. Uiteraard weer een snel nummer dat met een touch à la Paul Di’Anno in de zang niet mis kan gaan. Melodieus is een etiket da we op dit nummer ook zeker kunnen plakken. Met dank aan het fantastische gitaarwerk van de heren V.O. Pulver en Pontus Norgren die beiden ook al een mooie muzikaal verleden hebben in verschillende bands.

Met Skullbreaker maken ze ook zeker een bepaalde indruk op de luisteraars. Een trager begin, droog hoestende gitaren en een herhaling van het fantastische melodieuze gitaarwerk dat we op Scorn And Hate reeds te horen kregen.

Politiek getint is het The Fatal Command zonder enig twijfel. Dit valt al te zien aan de hoes waarop enkele bekendheden als Trump en Kim Jong Un worden afgebeeld naast een opgehangen en onthoofde Hitler. Nummers als We Can Not Be Silenced spreken boekdelen. Pänzer levert voor de tweede keer een album af en dit is voor de tweede keer op rij een album waarop ze trots kunnen zijn. Schmier maakt hier met zijn ‘supergroep’ een zijstap van Destruction die ons stuk voor stuk blij maakt!

1. Satan's Hollow
  2. Fatal Command
  3. We Can Not Be Silenced