Review Paradise Lost - Medusa

8.5

Artiest: Paradise Lost

Album: Medusa

Genre: Doom Metal

Loodzwaar. Drukkend. Donker. Kernwoorden die het nieuwe Paradise Lost album omschrijven. Net als voorganger The Plague Within laat de Britse band opnieuw het beste van zichzelf zien. Ze gaan verder op de zware doom van weleer en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

De plaat gaat over het mythische figuur Medusa. De band onderzocht de symboliek achter dit Griekse monster, namelijk het niet onder ogen willen zien van de harde realiteit en het idee dat het universum betekenisloos is. Een thema dat perfect binnen het Paradise Lost concept past.

Met orgel wordt het album afgetrapt alvorens de eerste melancholische gitaarmelodieën weerklinken. Het zou een perfecte opening kunnen zijn bij menig gestoorde horrorfilm. De eerste loodzware, trage ritmes van Fearless Sky worden ingezet en bereiden de luisteraar voor op een trip doorheen de duistere realiteit. Gids van dienst is Nick Holmes die je meelokt met zijn grauwe grunts. Een track van meer dan acht minuten waar over halfweg het ritme veranderd en ook clean vocals en de typische Paradise Lost cleane gitaarakkoorden weerklinken. Ze trappen alvast de eerste deur in met deze openingstrack.

Holmes lijkt recht uit het graf gekropen te zijn aan zijn stem te horen bij Gods of Ancient. De drie eerder genoemde kernwoorden komen hier aan te pas. Zo ook bij From The Gallows. Bij The Longest Winter ebt de duisternis wat weg maar wordt door de traagheid, clean vocals en lang op de gitaarsnaren te duwen met een snijdend geluid tot gevolg toch een lugubere sfeer opgeroepen. Titeltrack Medusa lijkt in eerste instantie de populaire, melodische tonen van songs als One Second of Erased met zich mee te brengen, maar niets is minder waar, de band houdt zich trouw aan hun doomy sound en demonstreert dat nogmaals met No Passage for the Dead. Maar topsong op het album is Blood and Chaos, het nummer dat ongetwijfeld in je hoofd zal blijven hangen dankzij de doomy melodie. Afgesloten wordt er met het melancholische Until the Grave, een laatste maal wegduiken in de duisternis.

Laat je meeslepen in melancholie en de harde realiteit van het leven. Perfect voor een grauwe, koude herfstdag.

1. Fearless Sky
  2. Gods Of Ancient