Review Phantom Elite - Blue Blood

9.5
Uw beoordeling: 9.5

Artiest: Phantom Elite

Album: Blue Blood

Genre: Heavy Metal

Label: Frontiers Records

"In 2018 bracht Phantom Elite hun debuutalbum uit, genaamd Wasteland. Met uitzondering van frontzangeres Marina La Torraca was er een wissel van bandleden en in 2021 werd Titanium gereleaset. Op 17 maart brengt Phantom Elite hun derde album uit, Blue Blood."

Titanium was een mooi vervolg op Wasteland, maar Blue Blood is misschien nog wel een mooier vervolg op Titanium. De band blijft allesbehalve vasthangen aan één sound. Deze gepassioneerde muzikanten experimenteren enorm op dit nieuw album wat ervoor zorgt dat je echt wel benieuwd bent naar wat er verder komt. Naast de vaste modern metal sound gebruiken ze een combinatie van muzikale elementen: symphonic, progressive en heavy metal, zelfs wat djent-sounds komen eraan te pas.

Blue Blood is op vele vlakken een steviger album dan de voorgaande albums. Niet alleen slaat drummer Joeri Warmerdam verschillende malen haast door zijn drumstel, ook de gitaren/bass gitaar gebracht door Max van Esch dreunen vaak lekker stevig door. Het meest opvallende en verrassende is hoe zangeres Marina La Torraca niet alleen clean zang brengt, maar voor het eerst ook vlekkeloos growling gebruikt tijdens verschillende nummers. Daar kregen we al een voorproefje van tijdens hun tournee als support band voor Edge Of Paradise.

Het album begint met Skin Of My Teeth en Inner Beast, de eerste twee singles die de band uitbracht en eindigt met de laatste single die de band uitbracht op 22 februari, Black Sunrise. De zeven liedjes die daartussen worden gebracht zijn zo verschillend van elkaar dat je wel moet blijven luisteren om te horen wat Joeri, Max en Marina in hun mars hebben. De band bouwt hun nummers enorm mooi op en je echt de drop voelt aankomen.

Het album duurt net iets langer dan 43 minuten en hun title track Blue Blood is maar liefst bijna 8 minuten lang. Ik ben alvast benieuwd hoe Marina La Torraca de nummers waar clean zang en growling over elkaar gelaagd werden live zal brengen op hun nieuwe tournee die van start gaat eind maart. Phantom Elite speelt op 8 april in Ragnarok in Bree als voorprogramma van Temperance. Dat is een optreden om zeker en vast naar uit te kijken!

1. Skin Of My Teeth
  2. Inner Beast
  3. This Sick World