Review Pokerface - Divide and Rule

8

Artiest: Pokerface

Album: Divide and Rule

Genre: Thrash Metal

Label: Eigen Beheer

Even voorstellen. Pokerface zijn een Russische female fronted thrash act die zijn ontstaan in 2013. In 2014 brachten de dames en heren een eerste EP op de markt, Terror is the Law. Ondertussen bleef Pokerface naarstig aan de weg timmeren. In 2015 kwam dan eindelijk het full length debuut op de markt Divide and Rule. Volgens we hebben vernomen is de band bezig aan een derde album en zijn ze geselecteerd voor de FemMe-battles, om te mogen spelen op het gelijknamige festival. Een unieke gelegenheid om dat debuut eens onder de loep te nemen, dachten wij zo. Pokerface brengen technisch hoogstaande thrash metal, die je gegarandeerd de ene na de andere adrenalistoot zal bezorgen.

Om met de deur in huis te vallen, All is Lie, gerugsteund door vlammende riffs en knallende harde drumsalvo's. Het zet al de toon van het volledige album. Dit is niet iets vernieuwend, alles is al eens voorgedaan. Maar dit is wel het soort thrash metal, van eenzaam hoog niveau, dat we niet elke dag tegenkomen. Het bijzondere is de kruisbestuiving tussen dat gitaar- en drumgeweld, met heel rauwe vrouwelijke vocalen die de haren op onze armen doen recht komen van puur genot. Ook bij Kingdom of Hate, The Chessboard Killer tot Into the Inferno worden begane wegen verder bewandeld. Hier wordt geen nieuwe muziekstijl uitgevonden, ook gaat alles wel diezelfde gang op bij Divide And Rule, echter ligt eveneens op een eenzaam hoog niveau zodat we elke kritische benadering bij voorbaat in de vuilbak gooien. Want eerlijk is eerlijk, bij elke luisterbeurt krijgen we prompt de neiging om stevig te headbangen of een lekker potje luchtgitaar te spelen en overgaan tot een hevige mosh. Want dat is nog het grootste pluspunt aan dit debuut, dit is het soort thrash dat nog het best tot zijn recht komt op een podium. Deze muziek smeekt om live gebracht te worden.

De dames en heren steken het niet onder stoelen of banken dat ze hun grote invloed hebben gehaald bij Slayer, Testament, Sodom en Kreator. Uit elk van de songs blijkt die invloed zeker te kloppen, niet dat ze lukraak die muziek naspelen. Maar alles ligt wel in verlengde van wat voornoemde voorbeelden ooit hebben naar voor gebracht. Ook daar kan niets mis mee zijn, dachten we zo. Ook omdat dit toch een debuut is en de band nog maar aan het begin staan van hun carrière, worden we over de streep getrokken door deze Divide And Rule. Dat het gedoodverfde concept over de gehele plaat is verspreid en dat het allemaal niet zo bijster origineel meer is, stoort allerminst. Pokerface verleggen dus geen grenzen of vinden geen nieuwe genres uit, maar brengen een eerlijk en puur thrash metal pareltje uit, dat zonder meer aan de ribben blijft kleven.

Maar nog het meest opvallend. Deze band heeft potentieel om er te komen, groeimogelijkheden en ambitie. Ze brengen hun portie thrash met veel liefde voor deze muziekstijl, maken er geen routine klus van en stralen iets uit dat we terugvinden bij de grote bands binnen dit genre. Dit is een debuut dat ons vooral hoopvol doet uitzien naar de toekomst. En die toekomst ziet er, op basis van wat we nu hebben gehoord, alvast heel rooskleurig uit. Kortom, wat ons betreft, op een al even ambitieus festival als FemMe, dat doorgaat van 22 september tot 24 september in Eindhoven, hoort deze band zeker en vast thuis. Dat is onze eindconclusie.

1. All is Lie
  2. Kingdom of Hate
  3. The Chessboard Killer