Review Rebellion - We Are The People

7.5

Artiest: Rebellion

Album: We Are The People

Genre:Heavy Metal

Label: Masacre Records

"Rebellion's eigen kijk op racisme en nationalisme met hun negende album We Are The People ."

Rebellion uit Duitsland bestaat al 20 jaar en om het paar jaar brengen deze Teutonen een nieuw album uit. Eveneens traditiegetrouw is het weer een conceptalbum. We hadden in het verleden al onderwerpen zoals Shakespeare’s Macbeth en King Lear en The History Of The Vikings (vertelt in verschillende delen. Op de nieuwe We Are The People overschouwen ze de periode van de Franse Revolutie tot na de Tweede Wereldoorlog. De belangrijkste boodschap is dat racisme en nationalisme verantwoordelijk voor alle oorlogen en vernietiging tijdens de gedekte periode.

Rebellion wordt op gericht door Uwe Lulis en Tomi Göttlich (samen nog in Grave Digger) tot Uwe er in 2010 de brui aan gaven en de gitaren ging beroeren bij Accept (ter vervanging van Frank Herman). Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Herr Lulis keerde terug naar zijn roots en produceerde het album van Rebellion. Meer zelfs, hij nam de gitaar zelf ter hand op het nummer World War II waar hij nog extra steun kreeg van Simone Wenzel ( I Am Diamond).

Zoals veel album die rond een bepaald concept draaien krijgen we ook bij Rebellion een intronummer die de spanning opbouwt en onderschrijft wat de verhaallijn inhoud. De eerste drie echte tracks (Risorgimento, Liberte en Sweet Dreams) liggen volledig in de lijn van wat we van deze band gewend zijn. Vanaf Vaterland verandert de toon en worden er proginvloeden en strijdkreten afgewisseld met strak drumwerk en gierend gitaren. Vaterland is trouwens Rebellion’s eigen versie van het Duitse volklied.

Nummers zoals Verdun, Shoa of Gods Of War worden muzikale momenten gebruikt die we bij deze band niet gewend zijn. De sfeer is donker en eerder langzaam wat dan weer perfect aanleunt bij het onderwerp die bezongen wordt. Eindigen doet Rebellion met een positieve noot. In afsluiter en tevens titeltrack We Are The People wordt de hoop op een verenigd Europa dat het nationalisme heeft overwonnen sterk naar voren. Ook duidelijk aan het nummer te horen. Zowel vocaal als muziekaal klinkt deze track zeer victorieus.

Ook al zijn er bepaalde tracks die wat afwijken van het vertrouwde Rebellion recept, fans moeten niet wanhopen. Het kerngeluid is nog steeds aanwezig en fans van Sabaton zullen hier zeker ook van smullen. Traditionele heavy metal met een snuifje power metal.

1. Voices Of War
  2. Risogimento
  3. Liberté, Egalité, Fraternité