Review: Rise Against - Nowhere Generation

8

Artiest: Rise Against

Album: Nowhere Generation

Genre: Melodische Punk

Label: Loma Vista Recordings

"Een nieuw album van Rise Against is altijd leuk, en deze slaat meteen in als een bom!"

Rise Against is en blijft een band dat op je lijstje staat als "legendarisch". Dat mag geweten zijn. Ze hebben in de loop der jaren heel wat nummers uitgebracht die menig punk fanaat heeft doen springen, moshen, meeroepen, ... Ze zijn dan ook niet voor niets één van de beste bands in hun genre. Hun nieuwe album 'Nowhere generation' is niet anders. Het album start met enige misvorming in het Franse volkslied: La marseillaise, als nadruk op wat in het volledige album onderlijnt wordt. "De onderdrukking van het gewone volkmoet stoppen en alleen jij kan daar iets aan doen.

Zo ook is het eerste nummer van het album, getiteld The Numbers. Het geeft perfect weer van wat er momenteel gaande is, maar is tegelijkertijd ook een oproep aan iedere brave burger om de handen in elkaar te slaan en voor onze kinderen en nabestaanden een betere toekomst aan te vechten.

The numbers is een sterk nummer dat een perfecte mix bezit van speed-up punkrock en tragere, maar ook hevigere metal/rock stukken die inspelen op de gevoelens van zijn luisteraars. Dat is enerzijds dankzij de krachtige stem van frontman Tim Mcllrath, en anderzijds de emoties die de band onderlijnt met het prachtige gitaarwerk. Denk daar ook nog een fenomenaal stuk drumwerk bij en je hebt de perfecte ingrediënten van deze ijzersterke opener van hun nieuwe album.

Maar denk nu vooral niet dat het hierbij blijft, want dat prachtige gitaarwerk hoor je meteen terug in het volgende nummer, net zoals in alle volgende nummers die op deze gevoelige plaat zijn vastgelegd, en met deze plaat die bijna exact vier jaar jonger is dan zijn voorganger, wil deze Amerikaanse melodische punkband uit Chicago, Illinois er even op benadrukken dat ze terug zijn van nooit echt weggeweest.

Sommige van de nummers leggen ook de nadruk op wat er zich momenteel afspeelt in de wereld. Het zijn moeilijke tijden voor iedereen, maar met doorzetting, moed en de juiste mensen (virtueel!) om je heen, komen we er samen door. We moeten gewoon volhouden en de moed niet laten zakken.

Als je Rise Against zegt, zullen er spontaan enkele van hun legendarische nummers in je gedachten opkomen. Op dit nieuwe album staan nummers waarvan ik denk dat ze ook zeker snel bij het lijstje van Best Of Rise Against zullen worden gevoegd. Dat, omdat ze niet alleen geweldig klinken maar ook een prachtige boodschap met zich meedragen.

Naast de stevigere nummers op het album, heeft de band ook overigens gedacht aan een moment van rust voor hun fans. Nadat je ongetwijfeld van bij het begin van het album alles hebt zitten geven, en spontaan was beginnen moshen in je woonkamer, is het halfweg het album even tijd tijd om je spullen terug recht te zetten en de dingen die sneuvelden een waardige uitvaart te geven naar de dichtstbijbzijnde vuilbak. Forfeit is er hier eentje van.

Niet te lang stilzitten is wel de overduidelijke boodschap van Nowhere Generation. Mischien wel omdat je dat de laatste tijd genoeg hebt gedaan, dus dit album zorgt er voor dat je terug wat eer gaat bewegen en je misschien zelfs weer zin geeft in optredens. Ken je ze nog? De tijden waarin we met z'n allen in die overvolle tenten stonden te genieten van onze favoriete bands en artiesten en intussen ons bier gewillig omver sloegen bij elke moshpit die startte? Hopelijk kan het straks ook weer, want bands als Rise Against verdienen die overvolle tenten van fans en de wereld rondtoeren om iedereen de muziek te bieden die zij willen horen.

Nowhere Generation is daarom een binnenkomer van formaat en zal ongetwijfeld potten (of botten) gaan breken, zoveel is zeker!

1. The Numbers
  2. Sudden urge