Review Seether - Si Vis Pacem, Parra Bellum

8.5

Artiest: Seether

Album: Si Vis Pacem, Parra Bellum

Genre: Grunge

Label: Spinefarm Records

"Seether bewijst dat grunge nog steeds Alive and Kicking is."

Si Vis Pacem, Para Bellum of als je vrede wil, bereidt je dan voor op oorlog. Het zou zowaar een uitspraak kunnen zijn van Bart De Wever maar hier betreft het de titel van het nieuwe album van de Zuid Afrikaanse grunge band Seether.

Seether werd in 1999 opgericht te Pretoria, Zuid-Afrika. Toen nog onder de naam Saron Gas. Dit werd in 2002 omgevormd tot Seether. Dit moest van het platenlabel omdat het teveel weg had van Sarin Gas. Ze kozen dus voor Seether, vernoemd naar een nummer van alternatieve rockband Veruca Salt. In de nillies was Seether een grote naam, nu anno 2020 is hun populariteit gedaald, zeker in Europa. Gelukkig gaan de heren gewoon door met muziek maken. Hun nieuwe album krijgt de Latijnse titel Si Vis Pacem, Para Bellum mee.

Frontman Shaun Morgan legde uit dat het geluid van het album werd beïnvloed door de late jaren 1990 alternatieve rock, in het bijzonder A Perfect Circle en Deftones. Openingsnummer Dead and Done geeft ons direct een ruime inkijk wat dit album te bieden heeft. Heel herkenbare ’90 grunge en een strot om u tegen te zeggen. Distortion en een paar “fuck’s” geven aan dat deze band bestaat uit ruige binken, of daar toch graag voor doorgaan. Drie nummer zijn deze plaat voorafgegaan. Dangerous had de eer om het album aan te kondigen. Meteen een goede zet want dit is wel zowat het beste nummer op dit album. Meteen horen we ook waarom deze band één van de hoogtepunten uit de grunge periode waren. Ondertussen liggen er al verschillende jaren tussen het hoogtepunt van d grunge en heden anno 2021, zodat het eigenlijk allemaal nogal fris en toch herkenbaar over komt.

Bruised and Bloodied kreeg vervolgens de eer om te laten horen dat er wel degelijk redenen zijn om Si Vis Pacem, Para Bellum aan te schaffen. Niet zo sterk als Dangerous maar ook zeer herkenbaar. Een zware baslijn opent het nummer die dan doorheen het nummer een hoofdrol opeist. Nirvana loert bij dit nummer fel om de hoek. Een paar dagen voor de release van het album liet Seether nog een derde track op de wereld los, Beg. Toch wel een van de hardere tracks en heeft een beetje Tool invloeden, wat ondergetekende heel interessant vindt. Onlangs (november 2020) verscheen een vierde single, Wasteland. Een typisch grungenummer zoals we ze ook gehoord hebben bij bands als Sugar, Pearl jam en Soundgarden, om er maar een paar te noemen.

De nummers op dit album zitten wel degelijk in elkaar, catchy refreinen, hardere passages afgewisseld met rustiger (op het progressieve af), zuivere zang die afgewisseld wordt met ruigere uithalen. Prima voorbeelden zijn hiervan Can’t Go Wrong, Buried In The Sand en Drift Away. Ook voor de fans die het liever iets rustiger hebben worden op Si Vis Pacem, Parra Bellum op hun wenken bediend. Deze fans gaan zeker hun gading vinden met Liar en afsluiter Written In Stone.

Wie een upgrade van de grunge verwacht is er aan voor de moeite. Seether is een grungeband die zijn hoogtepunt rond de eeuwwisseling had en daarop verder blijven teren is. Maar deze heren doen dat met overtuiging en zijn goed in wat ze doen. Wie hunkert naar tijden waar grunge hoogtij vierde is met Seether en Si Vis Pacem, Parra Bellum zeker aan het goede adres.

1. Dead and Done
  2. Bruised and Bloodied
  3. Wasteland