Review Shining - Animal

8

Artiest: Shining

Album: Animal

Genre: Jazz Metal

Label: Spinefarm Records

Spinefarm Records heeft weer een nieuw album dat ze kunnen uitbrengen, dit keer van de band Shining. Deze Noorse band maakt het bond sinds 1999 en zanger Jorgen Munkeby is het enige overblijvende originele lid in de huidige line-up.

Zoals je van jazz metal misschien wel kan verwachten openen we, wel, modern… Een synthesizer die de leiding van Take Me op zich neemt om nadien aangevuld te worden door ronkende gitaren, bas en drum. Deze vervullen samen wel eerder een opvullende functie en zullen bij menig metal liefhebber niet voldoende op de voorgrond treden. Verder zit het nummer wel goed in elkaar met leuke riffs, een goede zanglijn en hier en daar toch de nodige ballen.

Tijdens het beluisteren van My Church, het derde nummer op het nieuwe album van Shining, wordt duidelijk dat ze het tempo toch graag voldoende hoog houden. We spreken hier niet over blastbeats die je trommelvliezen aan flarden scheuren maar ondanks de relatief rustgevende metal die ze brengen krijgen we toch een tempo dat doorheen de nummers redelijk snel blijft. Ook de riffs en de zang zijn tot op heden aangenaam en zeker niet ondermaats.

When The Lights Go Out is een nummer dat een mooie overgang kent tussen strofes en refrein. Hier treedt de synthesizer wat meer op de achtergrond, en blijft subtiel aanwezig wat het een leuke meerwaarde geeft aan het nummer. De gitaren maken samen een leuk harmonisch geheel en de drum is strak en netjes. Niet overspeeld en kent zijn plaats heel duidelijk in dit nummer. Een heel aangenaam luisterstuk.

Everything Dies, het klinkt niet zo positief, maar geloof ons als we zeggen dat dit toch ook niet slecht klinkt! Muzikaal bedoelen we dan uiteraard. Een nummer waarin toch wel wat agressieve klanken in onze richting komen. Kort en krachtig zal u niet vreemd in de oren klinken, en dat is een bondige samenvatting van dit nummer.

Hole In The Sky is een nummer in samenwerking met Linnea Dale dat eerder onder pop zou geklasseerd kunnen worden en het ongetwijfeld op Studio Brussel zeer goed zou doen. Wat niet wil zeggen dat het een slecht nummer is, want er is emotie, er is muzikaal gezien verschillende interessante dingen gaande en de stemmen passen prachtig bij elkaar. Niet dat Studio Brussel dit ooit zal draaien... We sluiten het album dus zeer rustig af, maar her loont de moeite om het einde te halen.

Shining levert ons een album dat niet meteen aan alledaagse metal gelinkt gaat worden. Is dit negatief? Neen, verandering van spijs doet eten, en het is geen melige, voorgekauwde, koude pap. Het is vers en het leeft en dat is wat we zoeken in bands die een modernere versie brengen van ons geliefde genre. Of we het echt als jazz metal zien? Laten we stellen dat we onder jazz iets anders verstaan.

1. Take Me
  2. Animal
  3. My Church