Review Silver Lake by Esa Holopainen - Silver Lake by Esa Holopainen

9

Artiest: Silver Lake by Esa Holopainen

Album: Silver Lake by Esa Holopainen

Genre: Progressive rock/metal

Label: Nuclear Blast Records

"Verrassend en gevarieerd album van de gitarist van Amorphis."

Dit is het debuutalbum van het project Silver Lake van Esa Holopainen, de lead-gitarist van Amorphis. Dat zal bij veel proggers de wenkbrauwen doen fronsen, want deze Finse groep staat garant voor een portie stevige metal met de nodige grunts. Maar de vrees is ongegrond, want dit kabinetstukje leunt eerder aan bij atmosferische progressieve rock met enkele zijstapjes naar andere stijlen. Dat wordt al duidelijk bij de instrumentale intro, die zowaar aan Mike Oldfield doet denken.

Het blijkt bij veel muzikanten een gewoonte te worden om beroep te doen op een rist zangers. Zo wordt ook Jonas Renkse (Katatonia) opgevoerd, waarbij de progressieve melodieuze gitaren richting Riverside uitgaan. Ook Einar Solberg, de zanger van Leprous, zorgt met zijn karakteristieke melancholische stem voor een prachtige song. Verrassend is het sfeervolle Alkusointu, waarin een Finse acteur het gesproken woord hanteert op een doomy achtergrond met mooie gitaar- en toetsenpartijen en zowaar een vleugje saxofoon. Het wordt iets heftiger wanneer de zanger van Amorphis met een mix van grunts en cleane vocalen de stevige gitaarriffs countert. De engelenstem van Anneke van Giersbergen in de gothic song Fading Moon klinkt verfrissend.

Met hier en daar nog wat folky en orkestrale passages is het duidelijk dat variatie hier sterk aanwezig is. Holopainen houdt het bij korte nummers zonder technisch geneuzel en met mooie soundscapes. De kleur van de cover mag dan al grijs zijn, de muziek is dit geenszins. Deze schijf is er gekomen dankzij de pandemie, maar hopelijk blijft het hier niet bij.

1. Silver Lake
  2. Sentiment
  3. Storm