Review Skarlett Riot - Regenerate

7.5

Artiest: Skarlett Riot

Album: Regenerate

Genre: Metal

Label: Despotz

Skarlett Riot, het Britse kwartet dat ons al enkele jaren trakteert op moderne metal, staat er weer met nieuw materiaal. Hun tweede album draagt de naam Regenerate en wordt uitgebracht op het Despotz label. Dit is wat wij er van vonden!

Van een binnenkomer gesproken. Break heeft een intro die zo stereotiep is als een intro maar kan zijn, maar die perfect past binnen het plaatje. Verder zijn de zang en symphonische elementen weer on point zoals van van Skarlett Riot gewend zijn! Dat ze een vrij breed publiek kunnen aanspreken wordt helemaal duidelijk op Stand Alone. Velen zullen hen misschien geen kans geven door de invloeden die te horen zijn à la Asking Alexandria en Bullet For My Valentine, maar dat zou absoluut zonde zijn. De muziek zit doorspekt van aanstekelijke riffs en de zang alleen al is de moeite waard.

Aanstekelijkheid en emotie, dit zijn twee kernwoorden die tijdens het beluisteren van Calling in ons op komen. Muzikaal, maar vooral in de stem is een duidelijke emotie te horen, die zich op zijn beurt uit in de aanstekelijkheid van het nummer. Dat ze van melodieën en symphonisch samenspel wel iets kennen laten ze nogmaals merken op het voorlaatste nummer van deze cd al weer! The Storm staat sterk op funderingen en versterkt het album in zijn reputatie. Vergezeld door snelle drums en snelle, bass-heavy gitaar doet Skarlett haar ding onverstoord verder.

Met Warrior afsluiten doet Regenerate ook geen schade. Nog even de beuk er in om de gemaakte indruk te versterken. En we mogen misschien ook besluiten dat Warrior qua refrein nog het beste nummer van de cd is! Niet onverstandig om zo af te sluiten.

Als we één punt van kritiek moeten geven is het wel dat de meeste nummers veel van elkaar weg hebben. Wat niet persé slecht hoeft te zijn. Het zorgt op Regenerate op een bepaald punt wel voor een kleine bore-out. Verder hebben we op de plaat niet te klagen. Wat ze doen, doen ze goed. Ze evolueren ten opzichte van hun vorige album en jagen zeker niemand weg, met uitzondering van je grootouders weliswaar.

1. Break
  2. Closer
  3. Stand Alone