Review Soulfly - Ritual

8.5

Artiest: Soulfly

Album: Ritual

Genre: Thrash Metal

In oktober vorig jaar kwam Soulfly op de proppen met het langverwachtte vervolg op Archangel dat toch alweer dateerde uit 2015. Rituals is het derde album met Max' zoon Zyon achter de drums en het is een onmiskenbaar Soulfly album geworden.

Opener en titeltrack Ritual zet dit extra in de verf. We weten allemaal inmiddels hoe Soulfly ontstond na de breuk met Sepultura en hoe de band verder ging op de weg die Max had aangelegd met Roots, toen nog als vocalist van Sepultura. Als we de eerste tonen van Rituals aanhoren worden we direct teruggekatapulteerd naar 1998, het jaar dat Soulfly werd uitgebracht. De herkenbare Braziliaanse tribalgeluiden horen zelfs na 11 albums toe aan Soulfly. Voeg daarbij nog de snedige thrash metal riffs en Max's brutale vocals en je mag je verwachten aan een vette metalen rit.

"Oi". De rit wordt verdergezet onder magistrale begeleiding van Dead Behind The Eyes. Deze track is een tribute aan de film Hellraiser en meerbepaald aan hoofdkaracter Cenobite. Randy Blythe (Lamb Of God) vervoegt Max in deze track achter de microfoon en hoe geweldig klinkt dit wel om deze stemmen met elkaar in gevecht te horen gaan. Dat rituelen centraal staan op deze plaat horen we terug in The Summoning, een bulderende demon lijkt te worden aangeroepen gedurende deze track. Zyon laat nog maar eens zijn kunde horen als uitstekende drummer, terwijl Marc Rizzo en Mike Leon samen met Max het snarengeweld verzorgen.

Thrash metal zijn snoeiharde riffs, razendsnelle gitaarpartijen en bulderende agressieve vocalen, en dat is waar dit album en Evil Empowered bol van staan. Max's brul lijkt van minder diep te komen dan we van hem gewoon zijn op vorige albums, zijn stem klinkt als het ware zuiverder maar dit zal ongetwijfeld aan de productie en de mix liggen. De laatste keer dat we max aan het werk hoorden kwam zijn stem nog steeds vanuit de bodem van zijn buik. Under Rapture brengt ons opnieuw een gastvocalist, in de naam van Ross Dolan (Immolation). De deathmetal growls van Ross maken deze track diabolisch hard, wat meer is dan snoeihard. Van diabolisch naar Demonized is een kleine stap, al lijkt de akoestische gitaar je op het verkeerde been te zetten. Vanaf de versterkers terug worden aangezet gaan de poorten van de hel weer wagewijd open. Dat Max graag experimenteert met verschillende stijlen en geluiden/instrumenten weten we al van eerdere albums en dus zijn we niet verbaasd als we een schattige horen als Blood On The Street wordt ingezet. De geweldige drumsolo van Zyon en de tribalzang brengt ons naar Bite The Bullet. Man, die gitaarriff is voor duimen en vingers af te likken. Alsook de rest van de song die als een ware wervelwind door de speakers raast. Feedback heeft een heavy metal feel over zich en had zo op een Motörhead album kunnen staan, of is dit een tribute van Max aan Lemmy ? Het zou zomaar kunnen.

Als we Soulfly XI zien staan weten we als kenners dat dit een instrumentale parel is. Elk Soulfly album heeft er zo een en zo weet je ook aan het hoeveelste album de band reeds toe is. Instrumentale parel is nog een understatement want wat de band hier in elkaar heeft gebokst is echt om bij weg te dromen. De saxofoon die het nummer een melancholische en jazzy mood geeft past wondergoed bij de zuivere gitaarklanken en de tribal aanvoelende drums. Deze Ritual is misschien wel Soulfly's beste werk tot nu toe.

1. Ritual
  2. Dead Behind The Eyes
  3. The Summoning