Review Spoil Engine - Stormsleeper

9.5
Uw beoordeling: 9.5

Artiest: Spoil Engine

Album: Stormsleeper

Genre: Metalcore

Label: Arising Empire

In de metalcore wereld is Spoil Engine aan een zeer sterke opmars bezig, dit mede door de sterke live optredens. Toen de vorige zanger zijn vertrek aankondigde was het bang afwachten hoe de toekomst van Spoil Engine er zou uitzien. Frontvrouw Iris Goessens werd aangetrokken en dit pakte zeer goed uit. In 2015 werd de EP Stormsleeper uitgebracht en de menigte was hier laaiend enthousiast over. Een kleine twee jaar later komt het gelijknamige full length album uit. Arising Empire (deel van Nuclear Blast) zag een toekomst in de band en maakte de re-release van de EP mogelijk. Met een toevoeging van vier extra tracks werd de EP een volwaardig full length album.

Het eerste nummer dat we te horen krijgen is al onmiddellijk een topnummer. Disconnect is bruut en de nieuwe sound die een nieuwe formatie met zich meebracht is al meteen merkbaar. Tijd om naar adem te happen krijgen we niet. Het snelle tempo van Silence Will Fall doet een beetje denken aan het Arch Enemy onder Alissa. Een tijdje geleden werd er al een indrukwekkende videoclip uitgebracht voor Doomed To Die. Al direct vanaf het begin kunnen we niet anders dan headbangen. Het catchy refrein zal live zeker voor mooie momenten zorgen. Op de achtergrond horen we een vleugje elektronische muziek om het geheel aan te vullen, een interessante en aangename combinatie. In de metalcore scene ontbreken er geregeld solo’s maar over de solo die te horen is kunnen we niet klagen, een vette solo waarin we de kwaliteiten van de gitaristen te horen krijgen. Een zeer aanstekelijk nummer dus.

We beginnen rustig aan Weightless. De cleane gitaren in combinatie met wat elektronische muziek zetten de perfecte setting waarin Iris haar clean vocals demonstreert. De vette riffs en zang doen ons denken aan de laatste albums van The Agonist. Nu we op adem gekomen zijn is het tijd voor de titeltrack. Stormsleeper is zonder twijfel een van de beste en catchy nummers die de band ooit geschreven heeft. De afwisseling tussen de brute en cleanere vocalen zorgen ervoor dat dit live zeer luid meegebruld zal worden. Dit zijn nummers die we live willen horen op de grote festivals. Naar het einde wordt het nummer even rustiger en dan wordt het tempo weer opgebouwd waarna we een leuke solo te horen krijgen.

Met Hollow Crown geeft drummer Matthijs het beste van zichzelf. Het hoge tempo in combinatie met enkele dikke breakdowns zorgt ervoor dat dit nummer zich onderscheid van de rest. Een van de nieuwe toevoegingen is Black Sails. Het nummer begint rustig maar dat is maar van korte duur, na de intro vallen de instrumenten keihard in en Iris haar stem blaast ons omver. Op de achtergrond horen we geweldige melodieën waardoor ook dit nummer weer iets anders en unieks te bieden heeft. Het thema dat we in The Verdict terug horen is survival of the fittest. We horen ook hoe goed iedereen op mekaar ingespeeld is. Naarmate het einde van het nummer in zicht is wordt het tempo omlaag gehaald waarna ‘Gaze’ ons een denderende gitaarsolo voorschotelt. Singing Sirens doet ons dan weer een beetje denken aan een ballade. Waar voorheen de elektronische effecten meer naar de achtergrond geschoven werden komt dit meer op de voorgrond terecht. Dit nummer is een zeer leuke toevoeging aan dit brute album.

Er wordt niet op een rustige noot afgesloten, integendeel zelfs. We eindigen zoals we het album begonnen waren, met een snel en bruut nummer. Nog een laatste keer alles geven en meeschreeuwen uit volle borst is wat we hier doen. Qua stem doet Iris ons denken aan niemand minder dan Angela Gossow. Vooral de overgang tussen clean en scream vocalen valt in goede aarde.

Het eerste full length album waar frontvrouw Iris aan meewerkt is al onmiddellijk een schot in de roos. We horen dat er een frisse nieuwe wind door de nummers gaat en dat er nieuw leven in de band geblazen is. Vooral het feit dat ieder nummer toch anders is dan de rest en iets unieks heeft zorgt dat Stormsleeper zeer aangenaam is om naar te luisteren. Wat zeker blijft hangen zijn de vette riffs, de speciale elektronische effecten en de geweldige stem van de zangeres. Het artwork van het album ziet er tevens ook prachtig uit. Dat Spoil Engine in de toekomst nog op vele festivals te bezichtigen is geen verrassing en we mogen er zeker van zijn dat deze sympathieke band binnenkort in het voorprogramma van grote bands zal staan. Liefhebbers van The Charm The Fury, Arch Enemy en The Agonist zullen hun hart ophalen met deze plaat. Een aanrader voor iedere metalcore liefhebber. Stormsleeper is zo’n album dat je zeer vaak gaat herbeluisteren en dat op geen enkel moment gaat vervelen. We kunnen haast niet wachten op wat Spoil Engine voor ons in petto heeft in de toekomst!

1. Disconnect
  2. Silence Will Fall
  3. Doomed To Die