Review Steel Panther - On The Prowl

Artiest: Steel Panther

Album: On The Prowl

Genre: Glam Metal

Label: Eigen Beheer

"Never Change A Winning Team ??????"

De Amerikaanse glam/hardrock band Steel Panther brengt zijn zesde studioalbum On The Prowl uit, de opvolger van het album Heavy Metal Rules uit 2019.

De geschiedenis van Steel Panther kan je van twee kanten bekijken. Er was de tijd vóór Steel Panther, maar laten we eerlijk zijn, niemand geeft daar iets om. En dan was er het tijdperk na Steel Panther, dat is het enige dat telt. Sinds Steel Panther zich een weg baant uit de Sunset Strip en het wereldtoneel betreedt, is rock 'n roll weer een schot in de roos. Voor niet-ingewijden werd Steel Panther opgericht in 2000. Afkomstig uit Los Angeles, het epicentrum voor rock 'n roll in al zijn losbandigheid en glamour, heeft Steel Panther zichzelf gevestigd als 's werelds belangrijkste feestband, dat hardrockvirtuositeit combineert met parodie.

Ze hebben deze eeuw continu de vlag voor heavy metal hoger gevlogen dan wie dan ook. Feel The Steel uit 2009 kondigde hun komst aan als redders van de rock en liet gasten als Corey Taylor van Slipknot en Stone Sour, M. Shadows van Avenged Sevenfold, Justin Hawkins van The Darkness en Scott Ian van Anthrax zien hoe het moet! Op Balls Out (2011) volgde samenwerkingen met iedereen, van Chad Kroeger van Nickelback en Nuno Bettencourt tot Dane Cook.

Tot daar de beschrijving over hoe deze glammers zichzelf voorstellen. Feit is dat na vijftien jaar ze meer en meer in herhaling vallen en de formule op is. On The Prowl is opnieuw een album waarbij de muzikale hints naar bands als Van Halen, Mötley Crüe, ... zeer herkenbaar zijn. De sexueel getinte teksten en dubbelzinnigheden zijn terug ruim aanwezig en ook het eerste album zonder bassist Lexxi Foxx, inmiddels vervangen door Spyder (Joe Lester), die in het verleden nog samen met gitarist Satchel in een Van Halen tribute band vertoefde.

Dertien tracks telt dit album met titels die voor zich spreken. Friends With Benefits, Is My Dick Enough, Magical Vagina, …..Opener Never Too Late (To Get Some Pussy Tonight) is overduidelijk een Van Halen kloon, enkel David Lee Roth ontbreekt. In het nummer Is My Dick Enough hebben ze Dweezil Zappa (zoon van) kunnen strikken om dit nummer te ondersteunen. Zoals het een glammetalband betaamd is er ook ruimte voor ballades en daar krijgen we er twee van gepresenteerd, 1987 en Ain’t Death Yet. Het eerste (1987) leunt zeer dicht aan bij soortgelijk werk van Bon Jovi (inclusief de vocalen), terwijl Ain’t Death Yet dan meer als een akoestische Nickelback overkomt. Pornstar mag dan weer als een semi ballade aanzien worden. Voor wie dit zeemzoet ballade gedoe geen spek voor zijn bek is, verwijzen we dan graag naar tracks als Teleporter, Put My Money Where Your Mouth Is en album afsluiter Sleeping On The Rollaway. Dit nummer heeft iets meer punkattitude en doet denken aan de muziek van Green Day (de radiohits dan).

On The Prowl is een album geheel volgens de stijl die we gewoon zijn van Steel Panther. Glam metal zoals we het kennen van bands als Bon Jovi, Ratt, Van Halen, ... maar dan met seksueel getinte titels en teksten. Love it or hate it.

1. Never Too late ( To Get Some Pussy Tonight
  2. Friends With Benefits
  3. On My Instagram