Review Suffocation – …Of The Dark Light

7.5

Artiest: Suffocation

Album: ...Of The Dark Light

Genre: Death Metal

Binnen het deathmetal gebeuren zijn Suffocation geen onbekende meer. De band timmert sinds 1991 aan hun weg. Hun debuut Effigy Of The Forgotten was een mijlpaal en is in de deathmetal scene dan ook uitgegroeid tot een klassieker. Met de regelmaat van de klok werden steeds nieuwe parels uitgebracht, die helaas al te vaak werden vergeleken met dat indrukwekkende debuut. ...Of the Dark Light kwam op 16 juni op de markt via Nuclear Blast. We horen een band die na al die jaren nog steeds stevig in de schoenen staat en mokerslagen weet uit te delen, waardoor ieder beetje liefhebber van pure deathmetal compleet murw zou moeten worden geslagen.

Vanaf Clarity Through Deprivation wordt die lat enorm hoog gelegd. Snelheid was, en is nog steeds, de rode draad doorheen de muziek van Suffocation. De luisteraar direct bij de strot grijpen en niet meer los laten tot het bitter einde, eveneens. Dat blijkt ook het geval op de rest van deze plaat. The Warmth within the Dark en Your Last Breaths zijn hier voorbeelden van. Telkens snijden heel snelle en harde gitaarriffs doorheen je hart, als een vlijmscherp mes hakken drumsalvo's als donderslagen op je hersenpan in. De brullende vocalen doen de haren op je armen prompt rechtkomen van pure angst. Inderdaad, het soort deathmetal van een eenzaam hoog niveau, dat we niet elke dag tegenkomen. Medio 2017 biedt Suffocation dat dus nog steeds aan.

Zonder enig medelijden, doet Suffocation je op een duistere rollercoaster belanden, recht naar de diepste putten van de hel. Die ene vuurpijl is nog maar pas afgeschoten, of daar volgt al een volgende snoeiharde tot snelle uithaal die je als luisteraar koude rillingen bezorgt. Dit is in grote mate de verdienste van de samensmelting tussen hemelse riffs, doortastende drumsalvo's en die toch wel heel indrukwekkende stem. De vele personeelswissels doorheen de jaren heen heeft gelukkig geen invloed gehad op de kwaliteit. Songs als The Violation, Of The Dark Light, Some Things should be left Alone klieven als botte bijlen door je hersenpan heen. Suffocation gunt de luisteraar bovendien geen enkel rustpunt en blijft doorgaan tot iedereen overslag is gegaan. Badende in het zweet van angst blijven we na deze chaotische trip over duistere vlaktes dan ook totaal verweesd achter.

Na enkele luisterbeurten kunnen we dan ook besluiten. Suffocation zal wellicht nooit meer dat niveau halen van hun debuut. Vergelijken daarmee is wat je als luisteraar dus zeker niet mag doen. Echter, na al die jaren levert Suffocation nog steeds een hoogstaande deathmetalplaat af, die diep doorheen je vlees snijdt. Tot je hart in gruzelementen op de grond is terecht gekomen en je totaal buiten zinnen bent. Dat is tot op heden nog steeds de bedoeling van deathmetal, naar onze bescheiden mening. Daarin slaagt Suffocation met ...Of the Dark Light zondermeer. Hier wordt een klasseplaat afgeleverd door een band die na al die jaren nog steeds meesterwerken kan uitbrengen en niet is verzand in het brengen van een routineklus. Het siert hen!

1. Clarity Through Deprivation
  2. The Warmth Within The Dark
  3. Your Last Breaths