Review Thundermother - Black and Gold

8.5

Artiest: Thundermother

Album: Black and Gold

Genre: Hard Rock

Label: AFM Records

"Happy Happy Joy Joy."

Met vier studioalbums tot nu toe heeft de Zweedse volledig vrouwelijke band Thundermother haar uitstekende artistieke potentieel vele malen bewezen. Hun nieuwe release, Black And Gold, laat deze uitzonderlijk getalenteerde muzikanten zelfs hun buitengewone kwaliteiten doelgerichter kanaliseren en lijkt een echte mijlpaal in hun carrière te worden. Black And Gold is zonder twijfel het sterkste album in Thundermother's carrière tot nu toe, met twaalf beklijvende rocknummers. Filippa Nässil (gitaar) en haar drie bandleden Guernica Mancini (zang), Emlee Johansson (drums) en Mona Lindgren (bas) zijn blijven evolueren in alle opzichten.

Twaalf tracks waarvan er een aantal typische Thundermother nummers zijn zoals de eerste single Watch Out maar ook Wasted en Loud and Free. Aanstekelijke partyrock met een hoge aantrekkingskracht en melodie die bovendien in je hoofd blijft hangen. I Don’t Know You heeft dan weer een hoog AC/DC gehalte, meer bepaald het nummer For Those About To Rock, met vettige grooves en een hoog radiogehalte. Titeltrack Black and Gold kunnen we onder dezelfde noemer rangschikken. Aanstekelijk en meezingbaar. Alleen is de vraag hoe ze dit live gaan brengen want Filippa heeft bij de opnamen maar liefst vier gitaarpartijen ingespeeld, de ritme-, solo- en slidegitaar en bovendien ook nog de talkbox (een vervormtoestelletje waar ook Bon Jovi veelal gebruik maakte).

All Looks No Hooks zweept dan weer met metal uit de jaren 60 en je kunt je niet van de indruk ontdoen dat dit nummer zomaar weggeplukt is uit de film School Of Rock met Jack Black. Meerdere nummers uit Black and Gold zouden een perfecte soundtrack kunnen zijn indien er ooit een vervolg op deze film mocht komen. Verder staan er op dit album ook, zoals het op een old school hardrockalbum past, de nodige ballades. Hot Mess en afsluiter Borrowed Time hebben allebei een hoog Aerosmith gehalte.

Black and Gold is zeker geen vernieuwend album maar dat hoeft ook niet. Goede stevige rock met herkenbare muziek, iets waar AC/DC en Kiss al een paar decennia op teert, dus waarom Thundermother niet. Deze Zweedse deernen staan garant voor een avondje stevige feelgood old school hardrock!

1. The Light In The sky
  2. Black and Gold
  3. Raise Your Hands