Review Tronos - Celestial Mechanics

8

Artiest: Tronos

Album: Celestial Mechanics

Genre: Doom Metal

Label: Century Media Records

Tronos (Spaans voor troon) is het nieuwe project van Napalm Death bassist Shane Embury en Russ Russel. Als resultaat krijg je een album met een sterke ritmesectie, met vooral sterke baslijnen. Wat op zich misschien niet te verwonderen is, ware het niet dat Shame Embury op dit album de baslijnen zelf niet ingespeeld heeft.  De eer hiervoor waren voor de fijne  heerschappen Billy Gould, Troy Sanders en Dan Lilker. Dit verklaart ook veel natuurlijk. De band omschrijft de muziek zelf als Ambient Psych Doom Metal en daar valt heel wat voor te zeggen.

Eerste song Walk Among The Dead begint met gefluister. Waarna een doomy, sludgy riff de song al groovend op gang trekt. De grunts klinken vuil, de cleane vocals doen me wat aan die van Gojira denken. Er wordt gebruik gemaakt van vrouwelijke achtergrondzang. De song eindigt in een gecontroleerde chaotische apotheose. Judas Cradle begint met een downtempo deathmetal riff. Net als in  de eerste song is er dankzij de sterke rimesectie een bepaalde groove aanwezig. Een heel trage weliswaar, maar desalniettemin een groove. De cleane zang zou je monotoon kunnen noemen, maar past perfect bij de sfeer van de muziek. Het tempo gaat na de beginfase flink omhoog, met een in verschillende lagen opgenomen zang. De bas is prominent aanwezig wat een aangename afwisseling is ten opzicht van andere bands. De edele basgitaar durft wel eens genegeerd te worden, wat hier gelukkig niet het geval is. The Ancient Deceit is een korte uptempo stamper die direct van start gaat met venijnige schuimbekkende zang. Vierde song, The Past Will Wither And Die, begint met een tokkel op een wat new wave aandoende gitaar, waarna een warm klinkende bas het nummer traag op gang trekt. Er wordt verhalend gezongen waardoor het nummer wat aan Misery Loves Co doet denken. A Treaty With Reality begint met een effect op de basgitaar dat spooky aandoet. Hierna volgt een sludgy riff en een vette dubbele basdrum. Naar het einde toe vallen de keys in, wat een etherisch effect geeft. Voyeurs Of Nature’s Tragedies begint met een choruspedaal en strijkers. Een atmosferische  en duistere song. Birth Womb daarentegen is een nummer dat direct op volle toeren van start gaat met pompende drums. Naarmate het nummer vordert doet het meer en meer aan Gojira denken. Premonition begint met een flangerpedaal. De vocalen zijn sfeervol doch venijnig en hebben een hoog meezinggehalte. Het doet eigenlijk wat Perry Farrell denken. Beyond The Stream Of Consiousness geeft een beklemmend gevoel.  Het nummer heeft een trage pompende cadans en verhalende zang. Laatste song, Johnny Blade, begint spacy waarna de drums en electronica het nummer op gang trekken. Dit nummer is wat meer progmetal dan de rest en doet vrij sterk aan Mastodon denken. Wat niet te verwonderen is.

Celestial Mechanics een kruisbestuiving noemen tussen Misery Loves Co en Gojira noemen zou kort door de bocht zijn, want dit album heeft heel wat originele invalshoeken te bieden. Een gelijkenis met eerder genoemde bands is er echter zeker. Als je de line-up bekijkt verwacht je kwaliteit en die krijg je zeker. Meer dan het luisteren waard!

1. Walk Among The Dead Things
  2. Judas Cradle
  3. The Ancient Deceit