Review Trouble Agency - Suspected

8

Artiest: Trouble Agency

Album: Suspected

Genre: Thrash metal

Label: Eigen beheer

1993 was het jaar waarin Trouble Agency oprees uit een verzameling assen van Cyclone en Decadence. Het was echter wachten tot 2002 voordat we een volledig album kregen voorgeschoteld. Zestien jaar nu hun eerste album staat het Brusselse geweld er nog steeds en zijn ze klaar om met Suspected het nieuwe jaar thrashend af te trappen.

En dat nieuwe jaar aftrappen doen ze in galop. Pawn Of God is de opener van Suspected en vliegt er meteen goed in. Meteen merk je dat de band er samen voor is gegaan. Iedereen met volle energie en volledig enthousiasme. Ze geven zich over aan hun nieuwe cd en dat voel je al in het eerste nummer. Sad is een nummer dat zijn titel alle eer aandoet. Prachtige intro van strijkers waar je inderdaad ‘sad’ van wordt maar diep vanbinnen toch ook een warme gloed doet ontstaan om er weer voor te gaan. Dat moedigen ze in het vervolg van het nummer ook aan wanneer de gitaren terug tot leven komen. Qua tempo is Sad het rustigste, maar met zijn 7 minuten en 40 seconden ook het langste nummer van de hele cd.

De boodschap bij Back Off is duidelijk en zo te horen luister je beter want het klinkt alsof de mannen van Trouble Agency het niet voor te lachen in je oren brullen. Snelheid en agressie staan centraal, iets wat we kunnen doortrekken in zowat elk nummer dat op Suspected staat. Ook nog even duiden op de machtige schreeuw op het einde van dit nummer, waarvan je mond openvalt en je probeert te ademen in de zanger zijn plaats. Op Collateral Damage lijkt de agressie concreter te worden benoemd. Speelt er in hun muzikale brein alles wat er de laatste tijd bij iedereen wel speelt? Terrorisme lijkt een thema te zijn doorheen verschillende nummers van de cd. Misschien niet onlogisch voor een band die in Brussel zijn wortels heeft, waar er ook veel gebeurd is in de recente geschiedenis.

Een sterk album over de gehele lijn. Dat is het ongetwijfeld. Trouble Agency zit vol agressie en hebben dit, gelukkig voor ons, op een muzikale manier kunnen uiten. Van sterk drumwerk, soleerwerk waarvan te genieten valt en niet puur op snelheid, maar ook op kunde en muzikaliteit is gebouwd, en een ronkende bas. Om dan nog maar te zwijgen over de zang die het adrenalinegehalte in je bloed doet stijgen.

1. Pawn Of God
  2. Survival Of The Fittest
  3. Tears Of Blood