Review Turilli / Lione Rhapsody - Zero Gravity (Rebirth And Evolution)

9

Artiest: Turilli / Lione  Rhapsody

Album: Zero Gravity (Rebirth And Evolution)

Genre: Symphonix Metal

"Symphonic metal never sounded so fresh, so original, so dramatic and so weightless as it does on Zero Gravity."

Deze plaat legt de lat voor symfonische metal met Hollywood allures weer een stuk hoger.  En dit geldt zowel voor de zang als voor de orkestratie. Na de afscheidstournee met Rhapsody van Luca Turilli gaat hij nu toch weer verder met de zoveelste reïncarnatie van de groep nadat de samenwerking met Fabio Lione tijdens die tournee supervlot verliep. De superieure zang van Fabio uit zich al meteen in opener Phoenix Rising maar nog meer tijdens de eerste single D.N.A. (Demon And Angel) in een sterk duet met Elize Ryd van Amaranthe. Tijdens dit laatstgenoemd nummer krijgen de supersnelle gitaarsolo’s nog de bovenhand maar dikwijls komt het symfonisch element boven en dat verbergt het metalgeluid gedeeltelijk.

Maar ook andere Rhapsody bekenden komen de rangen vervullen, zoals gitarist Dominique Leurquin, drummer Alex Holzwarth en bassist Patrice Geurs. De vijf ‘usual suspects’, die ook al samen speelden tijdens de afscheidstournee zijn er weer in geslaagd om een gigantisch album op te nemen. Naast Elize Ryd krijg je ook nog gastoptredens van Mark Basile (DGM), Sascha Paeth (Avantasia) en Arne Wiegand (Santiano), aangevuld met het prachtige artwork van de grafische tovenaar Heilemania (Lindemann, Epica, Kreator).

Hoewel de muziek nog steeds als Rhapsody klinkt, krijgen we meer elektronische geluiden. Ook het verhaal speelt zich eerder af in de SciFi wereld dan in de fantasy van het Rhapsody van weleer. De draken zijn deze keer op stal gelaten. Een samenwerking van Turilli met Lione blijkt nog maar eens de beste Rhapsody combinatie te zijn. Tot leven gebracht met een al even glorieuze, massieve productie in samenwerking met Simone Mularoni (DGM) in zijn Domination Studios in San Marino, komen de twee deze keer echt tot hun recht. Dit smeekt om een vervolg!

1. Phoenix Rising
  2. D.N.A. (Demon And Angel)
  3. Zero Gravity