Review Visions of Atlantis - Pirates

9

Artiest: Visions of Atlantis

Album: Pirates

Genre: Symphonic Metal

Label: Napalm Records

"Pirates is een prachtige opvolger voor Wanderers. De band knalt nog harder dan ervoor en wist duidelijk waar ze naartoe wilden!"

Met het album Pirates zijn de piraten van Visions of Atlantis volledig terug na het knallende album Wanderers dat uitkwam in 2019. Ze zetten de toon er meteen goed in met een stevige opener Pirates Will Return. They did return indeed! Ze tonen duidelijk aan hoeveel verscheidenheid ze te kunnen brengen als muzikanten. Niet alleen bij het eerste nummer, maar absoluut doorheen het volledige album. Van stevige headbangers zoals Legions Of The Seas, naar zachtere ballade met de liedjes Freedom en Heal The Scars en verschillende leuke meezingers die lang in het hoofd blijven naspelen. Visions Of Atlantis brengt het allemaal op dit nieuw album.
Ik vraag mij alleen af waarom ze rustig het album lijken af te sluiten met de ballade Heal The Scars om daarna de energie terug op te drijven en te eindigen met I Will Be Gone. Volgens mij was de volgorde daar beter omgekeerd geweest. Ieder zijn smaak waarschijnlijk.

Het gitaarwerk van Dushi Duscha, de stevige bass van Herbert Glos en machtige drums van Thomas Caser zijn een zeer stevige basis waarop de nummers worden gebracht. Clémentine Delauney toont zich op dit album echt als een heel veelzijdige zangeres. Van prachtige clean vocals springt ze moeiteloos over naar stevig belten en ook de hoogste noten schuwt ze zeker en vast niet. Maar ik geniet er altijd van als een prachtige vrouwelijke stem een even sterke mannelijke tegenspeler heeft en dat heeft Visions of Atlantis zeker met Michel Guaitoli die voor stevige power vocals zorgt!

Op 18 mei komt Visions of Atlantis naar De Verlichte Geest in Roeselare. Stiekem hoop ik dat ze het liedje Clocks live brengen. Ik kan mij volledig inbeelden dat dit voor een luidkeels meegezongen feest zorgt.

1. Pirates Will Return
  2. Melancholy Angel
  3. Master The Hurricane