Review VUUR - In This Moment We Are Free - Cities

8

Artiest: VUUR

Album: In This Moment we Are Free - Cities

Genre: Symphonic Metal

Label: InsideOut Music

Breng muzikanten, die ondertussen al de klappen van de zweep onder de knie hebben, samen met een zangeres/frontvrouw die geen introductie meer nodig heeft. En er kan iets magisch mooi ontstaan, dat moeilijk onder woorden te brengen is. 'Kan'. Soms loopt dat ook verkeerd af, geven we ruiterlijk toe. Echter, met VUUR is een band opgestaan die hun naam niet heeft gestolen. Anneke van Giersbergen zullen de meeste wel kennen als frontvrouw van The Gathering. De band die ze al ruimschoots tien jaar geleden verliet. Ondertussen heeft Anneke niet stil gezeten, en al verschillende uiteenlopende projecten op haar naam staan. Voor VUUR laat ze zich omringen door klasse muzikanten, die hun instrumenten niet zomaar bespelen. Nee ze 'leven' muziek. En dat is een groot vereiste, om de nachtegalenstem van Anneke pas echt tot haar recht te laten komen.

Dat dit enorm goed is meegevallen. Het blijkt reeds bij die eerste song My Champion - Berlin. Ter titel van inlichting. De stadsnamen verwijzen naar de steden die Anneke heeft bezocht tijdens haar carrière. En hoe ze haar verblijf daar heeft ervaren. Er komen vooral veel emoties boven drijven. Time - Rotterdam, The Martyr and the Saint - Beirut. Zijn maar twee voorbeelden van hoe Anneke je met haar bijzondere stembereik raakt op de meest gevoelige plaats in je hart. Eens onder hypnose gebracht daardoor, is er geen weg terug meer mogelijk. Song na song klieft die stem je hart doormidden, tot geen spaander geheel blijft van je ziel. Zonder afbreuk te willen doen aan de uitstekende instrumentale aankleding. Meerdere keren kregen we kippenvel van de vlijmscherpe gitaar riffs tot overdonderende drum partijen.

Elk van de songs zijn echter op Anneke haar lijf geschreven. Ze leeft die songs eigenlijk. Je voelt aan dat er enorm veel emotie zit verstopt in elk van hen. Er wordt ook telkens een heel persoonlijk verhaal verteld. Anneke klinkt heel open tot oprecht op pakkende songs als Freedom - Rio, Sail Away - Santiago , Valley of Diamonds - Mexico City. Telkens opnieuw krijgen een krop in de keel. Vaak pinken we een traan weg. De muziek VUUR raakt niet zomaar die gevoelige snaar. Je voelt je wegdrijven naar die genoemde steden, en voelt wat Anneke telkens opnieuw heeft gevoeld. Met dit concept trekt Anneke alle registers open om de luisteraar die ultieme trip aan te bieden, naar zijn of haar diepste innerlijk genot of verdriet. Heel confronterend, aangezien het ook voor Anneke een persoonlijk verhaal is deze schijf. Door dit te delen met de wereld, legt ze haar ziel volledig bloot voor de buitenwereld. Daarvoor moet je heel sterk in je schoenen staan.

Bovendien het contrast tussen de heavy, heel gedreven muziek. Met de melancholische tot weemoedige vocale aankleding. Zorgt voor een buitengewone kruisbestuiving, die we niet elke dag tegen komen. We kunnen dan ook besluiten. VUUR doet letterlijk het 'vuur' branden in ons hart, op de meest bijzondere plaatsen ooit. Maar vooral. VUUR levert met In This Moment We Are Free - Cities misschien wel de meest persoonlijk plaat ooit af. Hier worden grenzen verlegd binnen het 'female voice' muziek gebeuren, zonder meer. Spelen met uiteenlopende emoties, die je tot tranen toe bedwingen. Is dan ook de rode draad doorheen deze klasse plaat.

1. My Champion – Berlin
  2. Time – Rotterdam
  3. The Martyr and the Saint – Beirut