Review Ye Banished Privateers - First Night Back In Port

6
Uw beoordeling: 6

Artiest: Ye Banished Privateers

Album: First Night Back In Port

Genre: Pirate Punk/Folk

Door de opkomst van die andere piraat-geïnspireerde band is het misschien moeilijk om niet te denken dat Ye Banisched Privateers een gelijkaardige band is. Maar zet dat voor het gemak even uit je hoofd. Het is vrij lastig om een genre op dit 30 koppig gezelschap te plakken. De band keert terug naar de traditionele Ierse en Scandinavische folk en kleed dit in een kapersjasje. 'First Night Back In Port' is hun eerste album en tevens de aanzet tot hun eerste tournee.

Met Annabel is de toon van de plaat direct gezet; het nummer wordt ingezet met oceaangeluiden en simpele trommels. De vrouwenstem werkt bijna hypnotiserend en het verhaal over de pirate Annabel is duidelijk te volgen. Qua inhoud en sfeer een beetje deprimerende start maar ach, het waren donkere tijden. Bovendien schetst de band hier direct duidelijk wat hun concept is. A Night at the Schwarzer Kater brengt direct een iets vrolijkere toon. Hier krijgen we een 'dronken' mannenstem, best goed gebracht alleen is hij veel moeilijker verstaanbaar, nuja wie is er wel te begrijpen na een vat rum. Het maakt het er niet minder amusant door. Hierna volg First Night Back in Port wat afgezien van het iets snellere tempo en de mengeling van vrouwen en mannenstem niet veel variatie brengt. Daarvoor moeten we wachten tot Skippy Aye Yo dat start met een donkere fluisterende intro, een dreigend rustig epos dat de luisteraar echt weet te vangen.

Wat dan volgt zijn opnieuw een hoop gelijkaardig drinkliedjes die op zich niet slecht zijn maar ze vloeien snel in elkaar over bij gebrek aan variatie. We are Ye Banished Privateers brengt even wat afwisseling door het parlando in de intro en de oorwurm van een refrein. De plaat sluit af met het balladeachtige Mermaid's Kiss dat eeuwig lijkt te duren (19 minuten inclusief 6 minuten oceaangeluiden). Van uitbollen gesproken.

Het moet gezegd dat Ye Banished Privateers hun concept goed hebben neergezet. Je waant je bij het beluisteren van deze cd direct tussen Captain Jack Sparrow en zijn consoorten ergens in een donkere kroeg met een beker bier of rum in je handen. Muzikaal gezien is het jammer genoeg niet altijd even sterk en sommige nummers zijn echt wel té gelijkaardig. Dingen die je op een album niet in dank worden afgenomen maar die bij een live show ongetwijfeld wel zullen gecompenseerd worden door het entertainment dat dergelijke band kan brengen. Hopelijk is dat ook het geval. Hun 360° video belooft alleszins van wel.

1. Annabel
  2. A Night at the Schwarzer Kater
  3. First Night Back in Port