Review Zodiac - Grain of Soul

Nog geen stemmen

Artiest: Zodiac

Album: Grain of Soul

Genre: Blues rock / classic rock

Label: Napalm Records

Score: 63/100

Zodiac, een groepje Duitse rockers dat nog maar zes jaar bestaat en toch al hun voet heeft kunnen zetten in de rock wereld. De band bestaat uit Nick Van Delft, Stephan Gall, Ruben Claro en Janosch Rathmer. In hun korte jaren als band hebben ze toch al vier albums kunnen uitbrengen en een record deal bij Napalm Records verkregen, deze verdienen ze ook zeker en vast. Ze brachten in 2012 een magnifiek album uit gebracht genaamd 'A bit of Devil', gevuld met krachtige songs, kippenvel solo's en vocale masterpieces. Spijtig genoeg is dit geen review van dat album, want dan was dit een compleet andere richting uitgelopen dan voor 'Grain of Soul'. Onze Duitsers hebben eerder een stap teruggezet eerder dan vooruit met deze plaat.

is de opener van dit album, hoewel dit zeker geen slecht nummer is, toch ontbreekt het ‘wow’-effect hier. Het is overal goed, mooi gitaarspel door Stephan en in harmonie met Janosch zijn beats. De lyrics die Nick zingt maken het plaatje zeker en vast compleet. Het is gewoon te mooi, te netjes. Er is geen ruigheid, niks dirty en rock ‘n roll heeft een beetje ‘nastiness’ nodig. Het is een veel te braaf nummer en doet de luisteraar hopen op iets aparts of unieks in de komende nummers. Helaas worden we teleurgesteld en krijgen we keer op keer een bordje veiligheid geserveerd en de honger naar rock ‘n roll is snel over. Ain’t coming back, ver van slecht maar enorm repetitief en aan de gitaarsolo ontbreekt zeker geen talent wel originaliteit en ballen.

Down, de vierde track en ook het traagste van dit album, muzikaal en vocaal zeker niks mis mee, ook al is het weer niks bijzonder. Toch verdient dit nummer lof want de lyrics zijn prachtig. Hierover is goed nagedacht en het lijkt recht uit het hart te komen om in een ander het zijn te snijden. Dit is ook het enigste waar Nick een beetje gevoel in zijn stem legt om het niveau van deze track te verhogen.

Hetgeen dat nog het meest irritant aan deze plaat is: het is goed. Nick is een sterke zanger, hij is getraind, bezit talent en vocaal kan hij meer dan op deze cd te horen is. In plaats van dat te benutten zingt hij steeds opnieuw en opnieuw elke song op dezelfde manier. De rest van de band heeft ook overvloed aan talent, ze hadden zoveel verschillende elementen kunnen creëren, maar nee, ze hergebruiken steeds dezelfde beats en chords. Dit album kan door de beugel, er zijn geen valse noten en al zeker geen muzikale fouten maar het is safe. Er is geen eigen stijl, niets vernieuwend, niets dat eruit springt.

Hun titeltrack Grain of Soul is ook het laatste nummer op deze plaat en om toch nog een positieve noot hieraan te geven, een gemiddeld goed nummer, hoewel hetzelfde als de rest van het album, het gitaarstuk op het einde geeft het wel dat extraatje dat dit één van de betere songs maakt. Hopelijk durven ze meer originaliteit tonen in hun komende albums.

Vocaal is het goed, muzikaal zijn er geen opmerkingen om aan te duiden, vernieuwend of spectaculair is het echter niet. Het is een safer album dan dat van Sabaton (‘The Last Stand’) en dit zegt meer dan genoeg.

Tracklist

1. Rebirth by Fire
  2. Animal