Righteous Vendetta - Cursed

7.5

Artiest: Righteous Vendetta

Album: Cursed

Genre: Christian Metalcore

Label: Century Media

De Amerikaanse metalcore band Righteous Vendetta bracht in 2013 een heel sterk album uit, The Fire Inside. In 2014 gevolgd door een EP Defiance, die op heel wat lovende recensies werd onthaald. De verwachtingen voor de nieuwste schijf Cursed waren dan ook heel hoog gespannen. Righteous Vendetta brengen niet zomaar metalcore, ze vertellen daarbij een verhaal en houden iedereen een spiegel voor die er niet altijd even rooskleurig uitziet. We namen de plaat deftig onder de loep, en stellen vast dat er nog steeds geen weidse landschappen, met kabbelende beekjes en bloeiende bloemen voorkomen in de muziek van deze band. Pure duisternis, ons telkens door de strot geramd, tot we verdwaasd achter blijven. Dat dan weer wel.

War is Killing us all, Cursed. Det titel zegt genoeg. Ook instrumentaal en vocaal voelt het aan alsof we bij de strot worden gegrepen, en al die vervaarlijke demonen prompt diep in de ogen kijken. Er worden dan ook geen doekjes rond gewonden. Vanaf die eerste noten de lat hoog leggen en niet meer los laten tot het bitter einde. Dat is wat Righteous Vendetta doen op deze plaat. Binnen een technisch enorm hoogstaande omkadering razen riffs, drumsalvo's en een rauwe vocale aankleding over ons hoofd heen als vuurpijlen die op jou worden afgeschoten. Begane wegen binnen het typische metalcore gebeuren worden verder bewandeld bij songs als Psycho, Never say Never, Doomed en Burn. En dat is de enige kanttekening bij deze plaat. Alles ligt een beetje op diezelfde lijn, waardoor de aandacht na een tijdje verslapt. Echter, net doordat de 'muziek met een boodschap' aanvoelt als ijzeren klauwen die je bij het nekvel grijpen, krijg je nooit de kans op je te vervelen. Integendeel.

Righteous Vendetta drijven het tempo bovendien telkens naar een ongekende hoogte. Naast de vlijmscherpe uithalen, zitten er echter voldoende harmonieuze soundscapes tussen de songs, waardoor de aandacht inderdaad scherp blijft gehouden. Dat laatste blijkt bijvoorbeeld bij Halfway, waar tussen die harde aanpak tussenstukken zitten die de haren op de armen doen recht komen van pure intensiviteit. We kunnen besluiten dat Cursed een metalcore plaat is waarbij een boodschap door je strot wordt geramd. De lat wordt daarbij duivels hoog gelegd, maar mede door de vaak harmonieuze aanpak, blijkt deze band toch vrij uniek voor de dag te komen binnen het typische metalcore gebeuren.

1. War is Killing us All
  2. Cursed
  3. Weight of the World