8

Artiest: Unearth

Album: The Wretched; The Ruinous

Genre: Metalcore

Label: Century Media Records

"Thrashy metalcore goes experimental"

Deze Amerikaanse pioniers brengen al bijna 25 jaar hun daverende metalcore, dat een mix is van old school Amerikaanse trash en Zweedse melodeath overgoten met machinegeweer breakdowns. Door de jaren heen hebben diverse leden wel eens de stoelendans gespeeld, maar de veteranen Buz McGrath (gitaar) en Trevor Phipps (vocals) zijn er al van in het begin bij. Goed nieuws voor de old school fans Mike Justian (2002-2007) is terug van weggeweest sinds vorig jaar, Je merkt dat de kenmerkende drum van deze oorlogsmachine dit album de extra punch geeft! Nu het slechte nieuws Ken Susi is vertrokken vorig jaar maar Peter Layman has joined the gang again. Hierbij belanden we bij album nummer 8 met klassiekers als “The Oncoming Storm (2004)”,  “The March (2008) en“Watchers Of Rule (2014) is het nu aan “The Wretched; The Ruinous”.

De openingstrack The Wretched; The Ruinous maakt al direct een statement die we zullen verwoorden als ‘vlam in de pijp’. Een wervelwind aan melodische riffs, kletterende drums met een stevige basdrum en Trevor die al meteen zijn vocal range doet schitteren. Tegen het einde krijgen we een soort vikingachtige chant ‘No Heroes’  dat je doet denken aan Amon Amarth. Dit is toch een geslaagd experiment dat moeten we Unearth toch nageven! Vervolgens bij Cremation Of The Living luidt Trevor luidkeels ons het volgend nummer in met een barrage aan blast beats. De breakdowns zijn zoals we gewend zijn, bruut die dan overgaan in pure melodie. Bij Eradicator hoor je de melodeath van bands zoals In Flames en Kalmah de voorgrond toetreden waarna, de breakdowns alles omverblazen over een uppercut gesproken. Dit gaat voor de nodige kenmerkende tot oorlog verklaarde moshpits veroorzaken. Bij Mother Betrayal hoor je dat Unearth druk bezig geweest in te experimenteren met hun sound. De intro doet je denken aan Dimmu Borgir en voegt een vleugje black metal toe aan hun palmares. Waarna de gitaristen hun gekende magie loslaten op de track en Trevor de toon zet met zijn gala aan vocal skills. Deze song heeft toch een melodie die zich toch wel in je hoofd durft te nestelen. Andere noemenswaardige tracks zijn toch Dawn Of The Militant die heel onheilspellend begint en je terug brengt naar de beginjaren van metalcore, denk hierbij aan Parkway Drive, Heaven Shall Burn en Caliban. Deze track bevat ook de hardste breakdown van het album dat je gehoorkanaal volledig wegvaagd met tv geruis inbegrepen. Als Intermezzo om even te bekomen van al het gitaargeweld krijgen we Aniara om even op adem te komen. Om er vervolgens terug tegenaan te op Into The Abyss waarop headbangen een must is! We krijgen ook een heerlijke solo geserveerd op ons bord en als dessert een vocaal schouwspel om je vingers mee af te likken. Eindigen doen we het album met Theaters Of War dat direct een breakdown van jewelste los laat. Verder krijgen we een turbelente mix van metalcore en thrash met als kers op de taart een breakdown om ‘u’ tegen te zeggen.

Unearth brengt met “The Wrethched; The Ruinous” toch hun meest experimentele album up-to-date. Maar toch behouden ze hun gekende sound met de kenmerkende allesvernietigende breakdowns en melodieuze tenenkrommende riffs. De terugkeer van Mike voegt toch een grote meerwaarde aan de band met zijn blast beats en vernietigende bassdrum. Dit zal oude fans verrassen en de nieuwe fans hun harten sneller doen slaan. Unearth kondigt een nieuw tijdperk aan zonder het oude werk uit het oog te verliezen. “No It’s Never Gonna Stop”

1. The Wretched; The Ruinous
  2. Cremation Of The Living
  3. Eradicator