GigViews eigenwijze Antwerp Metal Fest preview

Nu we het voorgerechtje onder de vorm van Graspop achter de kiezen hebben, is het één rechte lijn naar een waar ontdekkingsfestijn. Want geef toe, veel ontdekken kan je niet op het vooral toch grote namen en mainstream festival in Dessel. Fijnproevers en meerwaardezoekers, die zakken af naar Merksem. Daar waar de headliners van morgen, vandaag al spelen. Daar waar de beste Belgische bands voor de leeuwen worden gegooid. Daar waar je nog echt bands kan ontdekken! Hier alvast vijf bands waarvoor je zeker naar Antwerpen moet afzakken!

Distillator - zondag 1 juli; Mainstage 15;45

Deze Nederlandse thrash metalband bracht nog maar drie jaar geleden hun debuutalbum Revolutionary Cells uit. Dat één van hun voorbeelden Slayer is, steken ze niet onder stoelen of banken, want op hun laatste album coveren zij pretentieloos Black Magic. Zij deden podiumervaring op door onder andere met Anthrax te toeren. Deze Nederlandse tegenhanger van onze eigenste Evil Invaders gaan ongetwijfeld hun best doen u ervan te overtuigen waarom zij hun plaatsje hier verdienen. Haal alvast uw skinny jeans uit de kast en smeer uw nekspieren in, want stilstaan zal niet lukken op deze ongetwijfeld razendsnelle set!

Hard Resistance - zondag 1 juli; Marquee 20:30

Deze jongens houden er na dit optreden spijtig genoeg mee op, maar vergis u niet, Hard Resistance is een stukje Belgische hardcore geschiedenis dat u absoluut niet mag missen. Akkoord, Ron staat hier ook met zijn andere band Bark (trouwens oh wee als u hier niet gaat naar kijken), maar Hard Resistance tapt toch uit een ander vaatje. Oerdegelijke, brutale old school hardcore met punk en thrash invloeden! Toen velen van jullie nog leerden lezen en schrijven, speelden deze heren de wei al plat van Dynamo open Air (1998) en Graspop (1999) samen met hardcore grootheden als Rykers en Agnostic Front! Zondag 1 juli gaan jullie niet begrijpen waarom jullie nog nooit van deze band gehoord hadden. Een laatste kans om deze heren samen op één podium te zien. Mis deze kans niet om geschiedenis mee te schrijven! Last chance to dance!

I Am Morbid - zondag 1 juli; Mainstage 19:20

Vorig jaar verving David Vincent en zijn “I Am Morbid” nog met verve Morbid Angel op Alcatraz, toen deze laatsten heel hun Europese tour plotseling moesten cancelen. Zij bliezen ons zo van de sokken, dat we Morbid Angel zelf op slag vergaten. Vincent is trouwens niet de enige die ooit in Morbid Angel zat. Ook drummer Tim Yeung was al te horen op Illud Divinum Insanus. Doordat David Vincent meeschreef aan dat album en volgens menigeen aan de twee beste Morbid Angel albums (Altars of Madness en Covenant), zal het u niet verrassen dat veel van deze nummers terugkomen op hun setlist. Verwacht u aan een sterk staaltje Old school Death Metal, gedragen door de grafzerkstem van David Vincent. Mocht de zon nog schijnen dan, zou het best kunnen dat er plotseling een zonsverduistering plaatsvindt! Smeer jullie stembanden, raise your fists and scream: “I’M MORBID!!!!

Leng Tch’e - zaterdag 30 juni; Mainstage 15:40

Leng Tch'e, oftewel dood door duizend sneden. Als je band genoemd is naar een oude Chinese foltermethode waarbij een slachtoffer gedrogeerd in stukken wordt gesneden, verdien je al ontzag. Waarschijnlijk is het ook het gevoel dat je krijgt wanneer je de moshpit overleeft tijdens mans optreden! Neem daarbij dat deze band een van de beste grindcore bands is van de lage landen is en je weet waaraan je te verwachten. De band timmert al sinds 2001 aan de weg. Zanger Serge is een ongelofelijk podiumbeest en ontpopt zich steevast als gevatte entertainer met sappige bindteksten.

Off The Cross - zaterdag 30 juni; Marquee 21:40

Nog geen album uitgebracht hebben, zelfs nog geen enkel officieel optreden en al op Groezrock staan, faut le faire, maar Off The Cross deed het en hoe! Zij speelden de weide plat en deden dat kunstje op Antwerp metal Fest nog eens dubbel en dik over! 2 jaar later is Off the cross bezig aan een opvolger van hun sublieme debuutalbum Divided Kingdom. Ongetwijfeld gaan we hier op AMF een voorsmaakje van krijgen. De rest van de zomer mogen zij openen voor Doyle Wolfgang von Frankenstein, aka Paul Caiafa, u weet wel, de gitarist van de Misfits. Om maar te zeggen dat voor Off The Cross the sky the limit is! Volgend jaar ongetwijfeld weer op Graspop, nu voor u veel dichterbij, kom ze aanraken op AMF 2018!

Dit en ander veel lekkers staat je te wachten in het Bouckenborghpark in Merksem op zaterdag 30 juni en zondag 1 juli. Voor de volledige line-up en andere info zoals ticketprijzen, zie hier.

Meer info over dit festival: