Interview Brides Of Lucifer

Artiest: Brides Of Lucifer

Geïnterviewden: Koen Buyse, Steven Kolacny, Ives Mergaerts

Interview afgenomen op: Lokerse Feesten persconferentie

Label: Warner

Een terugblik naar deze zomer. De vele festivals en openluchtoptredens brengen steeds leuke herinneringen met zich mee. Zeker ook voor ons, we waren her en der aanwezig in België, Duitsland, Frankrijk en Nederland, maar ook in de thuisbasis van GigView viel er wat te beleven. De Lokerse Feesten schotelen al enkele jaren een specifieke metaldag voor. Dit jaar stond daar onder andere Brides Of Lucifer, die na Judas Priest afsloten. We namen deel aan een persconferentie samen met andere reporters voor een interessant vragenuurtje met oprichters Koen Buyse (Zornik), Steven Kolacny (Scala & Kolacny Brothers) en Ives Mergaerts.

Waarom Koen Buyse een samenwerking aanging met de gebroeders Kolacny, Ives en hun Scala koor, was nog een grote vraag. En waarom kozen ze ervoor om metal covers te maken? Blijkt dat elk heerschap wel een zekere affiniteit heeft met het metal genre in een bepaald deel van hun leven. Zo kwam Koens casette van Pantera ter woord, de jonge tiener wist metal maar al te goed te waarderen en dat doet hij nu nog steeds. De andere heren maakten ruimschoots de hardrock en new wave periode mee en kennen dus ook het reilen en zeilen in het genre.

We vroegen ons ook af of die mooie meiden met fluwelen stem van het Scala koor bekend zijn met metal, immers een ver van hun bed show met de Scala optredens. Het antwoord daarop was niet voor de hand liggend. Slechts enkelen van hen waren ermee bekend, met bijvoorbeeld Behemoth dat gekend was bij sommige van de dames (de Brides coveren namelijk het nummer O Father O Satan O Sun!). We kwamen verder te weten dat de Brides op het podium niet steeds dezelfde dames zijn. Her en der zijn er soms vervangingen en nieuwelingen die tot de rangen worden toegevoegd, met daarbij horend ook enkele echte metalchicks. Niet dat dit een vereiste is voor een sollicitatie bij de Brides, iedereen is welkom. De vocale kwaliteit is nog steeds het allerbelangrijkst, aldus de mannen. Wel moet je een open minded persoon zijn met veel energie om ervoor te gaan.

Brides of Lucifer heeft ondertussen al een vijftal keer opgetreden, de setlist bleef daarbij steeds hetzelfde. Al deze covers zijn ondertussen ook al uitgebracht op hun eerste studio-album. Maar het was geen evidentie om tot die nummers te komen, zo bleek. Hoe kwamen ze tot Rammstein, Manowar, Pantera, Judas Priest of Behemoth? Wel, alles moest kloppen, de vele stemmen, de bijkomstige screams, de melodie, … Voldeed er iets niet in het geheel, dan werd het nummer in de prullenmand geworpen. Kan je eigenlijk zomaar bestaande hits coveren? Zolang het enkel live blijft, ja. Dan komen royalty’s er niet aan te pas. Brides Of Lucifer is overigens ook een echte band en niet zomaar een project, dat was het antwoord op hoe zij zich zien.

Of de heren dit doen om faam te verwerven of de goedkeuring van de gecoverde band voor zich te winnen? Neen, daar doen ze het niet voor. Indien bijvoorbeeld Rob Halford deze avond  vanuit zijn artiestenruimte hun Painkiller versie zou horen en daarna een compliment zou geven, is dit natuurlijk een hele waardering. Tot nu toe kregen ze toch nog geen vernietigende commentaar.

Ook de toekomstplannen werden besproken. Platenlabel Warner moet hen genoeg tijd geven om te kunnen groeien. Covers zijn leuk en goed om bekendheid mee te verwerven, maar daarna staan ook eigen nummers op de planning. Daar zal ook veel tijd inkruipen om dat tot stand te brengen en de goede balans te vinden tussen metal en scala. Daar zal dan uiteraard ook een nieuwe tournee aan vasthangen. Het blijft liefst ook niet bij één nieuw album, de covers zullen stilaan verdwijnen en plaats maken voor eigen werk.

Hoe de overzeese toestand eruit ziet, is een heel ander vraagteken. Warner is een Amerikaans bedrijf en die zijn in het algemeen conservatiever dan Europeanen. Toeren in Amerika zit er in de toekomst mogelijks wel in, maar is het Amerikaanse publiek er wel klaar voor. Er werd feitelijk gedoeld naar de controverse die metal soms nog steeds opwerpt. Koen en Steven waren duidelijk: controverse is goed. Het leidt tot meer bekendheid. Al nu ontvingen ze mails van gechoqueerde mensen, die hen bestempelden als addergebroed en Satan-aanbidders, wat doen ze die dames aan, ze gaan het slechte pad op. In Amerika is dit nog meer te verwachten, met mogelijks afgelaste optredens. Maar ook dat is dan publiciteit, zo zien de heren dit.

Het allereerste optreden op Graspop Metal Meeting in 2017 was alles of niets, zo bleek. De toekomst van Brides Of Lucifer was tot dan onzeker, zou dit wel gesmaakt worden? De heren beseften in het begin maar al te goed dat het al voorbij zou kunnen zijn. Maar gelukkig is het dat niet. Toen de Brides Of Lucifer tegelijk met Emperor moesten spelen op het festival (zij in de Marquee tent, Emperor als headliner op een van de twee hoofdpodia), bleef de tent goed vol gedurende het hele optreden. Zelfs toen Rammstein begon te spelen waren er nog steeds enthousiastelingen die nummer na nummer meezongen. Had dit succes er niet geweest, was het misschien al voorbij.

Moet het succes van Brides Of Lucifer het metal-publiek ook open stellen naar Scala, oftewel koorzang en klassieke muziek? Neen, absoluut niet, dat is niet het doel van Brides Of Lucifer. Als er al een dubbelagenda in zou zitten, zou het zelfs eerder andersom zijn: mensen aantonen dat metal helemaal niet zo obscuur is of iets ‘voor marginalen’, metal kan juist heel inventief en soms gewoonweg geniaal zijn. Na zo'n uur werd de persconferentie afgerond, ook de heren wilden net als ons nog het optreden van Gojira meepikken. 

Categorie: