Interview Evil Invaders @ Alcatraz Hard Rock & Metal Festival 2021

Artiest: Evil Invaders

Geïnterviewde:Max Mayhem

Interview afgenomen op: Alcatraz Hard Rock & Metal Festival

Label: Napalm Records

Op het eerste festival in 18 maanden, Alcatraz Hard Rock & Metal festival, konden we terug in volle vrijheid genieten van muziek zonder allerhande regeltjes en bescherming. Dit jaar kregen we veel bands van eigen bodem die aantraden op deze hoogmis van de metal. Met één van deze bands uit eigen land hadden we een gesprek over de band, heden, verleden en nu. Meer bepaald Evil Invaders, in de persoon van lead gitarist Max Mayhem.

Kan je Evil Invaders even voorstellen?

Evil Invaders is een mix tussen speed-, trash- en deathmetal. Ik ben Max –lead gitarist, Joe is zanger/gitarist, Joeri op bas en de Senne op drums. Wij zijn afkomstig van het Limburgse Leopoldsburg.

Evil Invaders is uitgegroeid tot een internationaal fenomeen met veel buitenlandse optredens en tournees. Ik herinner mij nog een optreden op Pukkelpop in de Chateau waar jullie nog een bandje waren die vooral veel plezier had in het optreden. En nu dus de band met al een enorme reputatie en staat van dienst.

Dat is van voor mijn tijd maar Joe startte de band in 2009 met het repeteren, veel plezier en bier. Maar de actuele start moet rond 2013 geweest zijn met het verschijnen van de eerste EP. Op datzelfde Pukkelpop nog aangekondigd als een lokale trashband maar door het vele optreden zijn we de jaren heen enorm gegroeid.

Van waar komt de naam Evil Invaders?

Dat komt van een album van de trashband Razor en ze vonden dat indertijd wel een coole naam.

Jullie optreden hier op Alcatraz was fantastisch en het publiek was massaal aanwezig.

It was amazing, er was crowdsurfing en zelfs een wall of death. Ik kon het zelf niet geloven. Het was zo warm en ik moest mezelf motiveren maar toen ik het publiek zo uit de bol zag gaan gaf dat een extra adrenalinestoot.

Met welke bands spiegelen jullie Evil Invaders?

Oh, dat zijn er verschillende. Ikzelf luister meer naar het hardere werk. Joe en Senne zijn meer voor het harmonischer genre en classic metal. Maar uiteindelijk zijn we allemaal fans van de grote bands zoals Judas Priest, Maiden, Savatage,…. Dat zijn onze helden en die inspireren ons. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen zoals Accept.

Is er ook een leven naast de muziek. Hoe hebben jullie de coronaperiode beleefd?

Wij hebben allemaal normale jobs zodat we kunnen overleven. Je moet in ieder geval geld verdienen om te kunnen overleven en om te kunnen eten. De coronaperiode was zeer vervelend en vooral beu. Vandaag voelt dus ook aan als één groot bevrijdingsfeest.

Jullie spelen altijd een energieke set, gebeurt er al eens dat er iets kapot gaat of iemand gewond geraakt?

Joe vernielt serieus wat microfoons. En als je onze gitaren bekijkt kun je zien dat deze ook al heel wat schade hebben opgelopen. Wij lopen ook zoveel heen en weer op een podium dat het wel eens gebeurt dat we elkaar raken en daardoor een bloeding hebben. Dat hoort er ook bij.

Heeft de corona tijd gebracht voor nieuwe nummers en/of een nieuw album voor te bereiden na het live album Surge of Insanity?

Wij zijn momenteel bezig met de opnames. Eigenlijk zitten we in de eindfase. Het is al gemixt en gemasterd.

Is er al een releasedatum gepland?

Het is gepland voor februari. Wij zouden het graag vroeger releasen maar corona heeft alles op de lange baan geschoven zoals productie van vinyl en zo. Zodus, moeten we door de zure appel heen bijten en het aanvaarden.

Is er een vast ritueel voor nieuwe nummers, vaste schrijver of werken jullie als band aan nieuw werk? Wie is verantwoordelijk voor de nummers of is dat een groepsgebeuren?

Vooral Joe en ikzelf leggen de basis en dan zitten we allemaal samen en maken er iets moois van. Iedereen heeft er zijn zeg in, je kunt niet verlangen van je bandleden om te zeggen; dit is het nummer en jullie moeten het maar aanvaarden en spelen.

Vanaf februari start er een Europese tournee met heel veel datums in Duitsland, hebben jullie daar een grote fanbasis (of is het omdat het uw thuisbasis is)?

Ik ben oorspronkelijk van Duitsland en het is een groot land, de de Duitsers houden van metal. Het is er een goede markt voor metal. Als je dit vergelijkt met Nederland... Een heel andere mentaliteit, moeilijker verplaatsingen, hoge verplaatsingskosten, terwijl in Duitsland de mensen er geen probleem mee hebben voor een verplaatsing van 2 uur.

Andere bands hebben mij ook al verteld dat Duitsland het land is waar je moet zijn als metalband.

Ik wil, en dat is niet omdat ik zelf Duitser ben, het land niet verheerlijken maar daar is er een grote markt voor dit soort muziek.

Veel toeren en bijgevolg veel samenzijn kunnen soms voor spanningen zorgen maar ook voor spannende verhalen, is er een verhaal of voorval dat je met het publiek van GigView wilt delen?

Oh,…. Nu moet ik diep in mijn geheugen graven. Ik ben eens verloren gelopen in Wenen. De tourbus vertrekt altijd op tijd. De nacht ervoor hadden we een feestje gehad en in plaats van wakker te worden in de bus, werd ik wakker ergens in een bed. Gevolg, iedereen verdwenen en bus gemist. Dan maar met de trein naar de volgende stad waarna mijn collega’s doodleuk riepen "wie we daar hebben".

Is er ook niet eens iets gebeurd in Amerika?

Ah ja! Stom eigenlijk. Wij wisten niet dat we de verkeerde visums hadden. Wij moesten wel optreden maar werden niet betaald (alles was wel al betaald voor ons). Maar voor de Amerikaanse wetgeving telt dat als er inkomgeld gevraagd wordt, je ook werkt en een werkvergunning moet hebben. Bovendien pikte de douane mij eruit omdat ik geen werk had en dus niet in Amerika mocht verblijven, wat ik ook helemaal niet wou want mijn leven en mijn familie is hier. Daarbovenop googleden ze mijn naam en kwamen ze uit bij Maximilian Maxheim en zagen ze dat ik in een band speelde. Na twee uur in een cel op de luchthaven werden we terug op een vliegtuig gestoken en richting huis gestuurd.

Een unieke ervaring?

Twee weken vooraf vertelde ik mijn grootmoeder dat ik een uniek optreden in Amerika zou spelen of dat ik in de gevangenis zou belanden. Het was het tweede.

Jullie brachten ook de live video op VHS uit! Waarom eigenlijk alleen maar op VHS? Was dit een gimmick of een bewuste keuze? Dvd kwaliteit is toch veel beter en langer houdbaar.

Dat was van voor mijn tijd. Maar eigenlijk was het een grap. Op VHS was niet echt duur en de grap was dat in 2013 er nog een VHS cassette uitgegeven werd. Maar ondertussen is dit wel uitgegroeid tot een mooi verzamelobject. Cassettes zijn ondertussen ook terug in de mode en een gegeerd product.

Jullie spelen live al eens een cover, Witching Hour van Venom en Violence and Force van Exiter zijn de nummers die ik meestal zie passeren, is daar een speciale reden voor die twee nummers?

Exiter gebruiken we als soundcheck en Violence and Force zit al een eeuwigheid in de setlist, ook voor mijn intrede bij de band zat dat nummer al in de setlist. Witching Hour is in de set opgenomen door het feit dat er bij Joe wel eens iets kapotgaat en om die leegte op te vullen zijn Joeri en ik beginnen dat nummer te spelen waarbij ik zong. Tegenwoordig gebruiken we dat nummer omdat Joe zijn stem even zou kunnen laten rusten.

Hoe zijn jullie bij Napalm Records terecht gekomen? Is er een raad dat je kan geven aan de vele beginnende bands die ook enige naambekendheid voor ogen hebben?

Zij hebben ons benaderd. Evil Invaders had zijn sporen al verdiend met hun optredens. En naar nieuwe bands zou ik adviseren: speel zoveel mogelijk, breng je materiaal tot bij de mensen, albums, streamings, optredens. Maar heel belangrijk; doe het met passie. Je wordt niet groot door te denken dat je groot wordt maar liefde voor de muziek en de fans, dat is belangrijk en uiteindelijk volgt de rest vanzelf. Geen halfwerk maar vanuit het hart!

Bedankt Max voor dit interview!

Categorie: