Interview Hexa Mera

Artiest: Hexa Mera

Geïnterviewde(n): Jan Huygens en Yannick Schmit

Interview afgenomen op: releaseshow Methuselarity Pt 1 in Nijdrop

Label: Eigen beheer

Op 18 maart was er de release show van het nieuwe album van Hexa Mera in zaal Nijdrop in Opwijk. Wij hadden de eer om Hexa Mera hierover enkel vragen te stellen. Voor mij zaten de spraakwatervallen frontman Yannick en gitarist Jan.

Allereerst een standaardvraag, wie is Hexa Mera en waarom de bandnaam?

Wij zijn vijf individuen met een passie voor metal. Rond 2010 hebben we het initiatief genomen om een band op te richten en zijn we op zoek gegaan naar gelijkgestemden die muziek wilden maken met impact maar waar uiteindelijk toch ook wel muzikaliteit achter zit. Het moest hard zijn maar er moest ook een boodschap achter zitten, en het klikte ook direct met iedereen op dat moment. De bandnaam zelf is een verwijzing naar een oud Bijbels verhaal, die wij als een mythe bekijken. Het ontstaan van de mensheid in perspectief van de Bijbel waarin god de wereld zou hebben geschapen in zes dagen en op de zesde dag de mens. Wij geloven daar niet echt in maar we verwijzen er naar alsof het een mythe is. Heel veel bands baseren hun bandnaam op oude mythes van Egyptenaren, oude Grieken, Romeinen, enz. Maar wij nemen een modernere religie waarvan we denken dat het binnen een bepaalde tijd ook wel tot een mythe zou kunnen uitgroeien. Die verwijzing naar die zesde dag (hexa mera) komt ook terug in onze teksten. Wij proberen ook in onze teksten een diepere filosofische boodschap te steken. Live ga je de teksten misschien niet verstaan maar als je het album erbij haalt en de teksten naleest, denken we wel dat het je tot nadenken zet. Onze soort, onze toekomst, waar we naar toe gaan,….. De oude Grieken stonden ook bekend als filosofen dus daarom dat onze bandnaam ook oud Grieks is. Kortom, heel veel in één naam.

Hexa Mera heeft iets met filosofie en geschiedenis en geloof, waarom is dit onderwerp zo belangrijk voor jullie?

Wij vinden dit allemaal zeer boeiend, Jan is bijvoorbeeld leerkracht geschiedenis en Yannick start binnenkort ook met opleiding leraar geschiedenis, dus is dit altijd al iets geweest wat wij boeiend vonden. De meeste mensen denken dat een repetitie van een metalband gewoon wat muziek maken en pintjes drinken is maar bij ons wordt er heel wat gebabbeld en soms worden er diepzinnige gesprekken gevoerd omdat wij alles kunnen reflecteren daarin. Plots zijn wij een uur kwijt vooraleer er maar één noot muziek gespeeld wordt. Er gebeurd zoveel op een repetitieavond en kunnen wij een week vol frustratie op één avond oplossen. Ondanks dat wij al twaalf jaar bestaan repeteren wij nog iedere woensdag en daar komt niets tussen. Dat is een heilig moment.

Tussen het eerste album (Human Entropy, 2014) en het tweede album (Enlightenment, 2017) zat er drie jaar. Met jullie recentste en derde album (Methuselarity Pt 1) zit er dikke vijf jaar tussen. Zit corona daar voor iets tussen of was er een andere reden?

Eigenlijk is het een beetje een rondslomp van gebeurtenissen. Corona in ieder geval, wij hebben elkaar één jaar niet gezien. Dat heeft erg veel on hold gezet. Omdat wij bezig waren met de nieuwe plaat, dan komt corona. Bovendien besliste onze ex drummer om een gezin te stichten en kon de twee niet meer combineren. Dus op het einde van corona hadden we een half afgewerkte plaat en geen drummer meer. Het was dus terug starten vanaf nul. De nieuwe drummer was al een jaar of zes aan boord bij Hexa Mera als geluidsman maar toch heeft iedereen tijd nodig zich in te werken in de band en omgekeerd want een nieuw lid heeft een andere speelwijze. Nummers moeten worden aangeleerd plus de nieuwe nummers. Vassili heeft een totaal andere speelwijze dan Pierre (Baudez) en heeft het wat tijd nodig gehad om alles in één geheel te gieten. Maar we denken dat we er nu wel in geslaagd zijn.

Het nieuwe album omschrijven jullie zelf als een nieuw hoofdstuk in de muzikale reis van de band. Was Hexa Mera toe aan een koerswijziging?

Koerswijzeging niet, eerder een evolutie. De markt verandert, de wereld verandert, wij veranderen. We worden ouder en hebben het gevoel dat we nu iets beter weten wat we aan het doen zijn. Tien jaar geleden wilden we leuke, harde muziek maken en nu weten we hoe het moet (algemeen gelach). Onze eerste EP is letterlijk in onze woonkamer opgenomen op een week tijd. Ondertussen hebben we onze eigen studio. Alles wordt in eigen beheer opgenomen. We zijn altijd al een do it yourself band geweest Op opnamevlak, PR, artwork of naar de pers toe. Alles doen we zelf, geen labels, geen bookers. In het begin hebben we veel moeten ontdekken en rondvragen maar door de jaren heen zijn we daarin gegroeid. Bij een label stellen we steeds de vraag: wat kunnen jullie ons geven als meerwaarde? Dan zegt een label: wij hebben een studio, ja, wij ook. Albums en artwork, ja dat doen we dus ook. Dus als er geen meerwaarde aan vast zit blijven wij liever op onze eigen benen staan.

METHUSELARITY omschrijven jullie als een conceptalbum dat draait rond het verlengen van de levensduur van de mens, door toedoen van wetenschappelijke, technologische of medische ingrepen, zijn dit onderwerpen waarover jullie kunnen discussiëren of doorbomen, of is dit eerder een stokpaardje van Jan die professioneel wel iets met geschiedenis te maken heeft?

Absoluut, het is eigenlijk ook dubbel. Wij praten heel veel over uitvindingen, gebeurtenissen, … De teksten op zich gaan niet specifiek over die dingen maar er is altijd wel een knipoog, verwijzingen, referenties, gevoelens die daar uitgekomen zijn. Wij hebben zo een breed thema waar zo veel mee te doen valt. Dat is een thema waar men al ontzettend lang mee bezig is. Zoveel mythes en legendes die daarover geschreven zijn, films, games, boeken. Als de evolutie zo doorgaat, dan wordt de mens overbodig in alles. Dit is dan een discussiepunt op een repetitie. Wanneer wordt de mens overbodig, op welk punt worden we overbodig. Klein voorbeeldje, als je naar de supermarkt gaat zijn er al kassa’s waar je zelf moet scannen (dus geen kassierster meer). Als je iets uit een koelkast in een warenhuis wordt dit automatisch geregistreerd zodat ze weten dat dit artikel uit het assortiment is. Op dat moment zijn wij overbodig. Nog een voorbeeld. De teksten van K3 worden tegenwoordig geschreven door een chatbox (dixit Gert Verhulst). Dus het zit ook al in de muziek. Het is gewoon beangstigend en er is geen weg terug. Daarom hebben we ons album part 1 getiteld want deze discussie is nog niet ten einde.

Met het verschijnen van het nieuw album duikt er ook een nieuw lid op, Vassili Golfidis vervangt Hexa Mera’s oerelement Pierre Baudez. Vanwaar deze bandwissel?

Vassili is een ongelofelijk goede drummer. Hij zet de lijn van Pierre voort op gebied van heavyness, groovy maar hij voegt er ook nog zijn skills en feeling aan toe. Het is voor hem ook een zoektocht geweest, hij komt eigenlijk uit de ’80 metal. Vassili drumt al heel lang maar van ’80 metal naar Hexa Mera was toch wel een zoektocht. De dubbele basdrums terug aanleren. Maar Vassili was een snelle leerling. Na de eerste repetitie ging het nog te snel maar een paar repetities later was daar niets meer van te merken.

Het artwork van het nieuwe album komt van bassist Niels Van Roy. Hoewel de covers van jullie vorige albums ook prachtig waren springt dit er echt wel uit. Zit ook achter het artwork een bepaald idee verscholen of kreeg Niels de volledige vrijheid?

Zeker, Niels heeft heel wat talenten. Een heel goede muzikant, een show op zich om naar te kijken maar los daarvan super creatief. Tekenen, artwork, creëren, verhalen maken. Op dat vlak is Niels een creatieve duizendpoot. Niels is een zeer joviaal en meegaand persoon maar op muzikaal en creatief vlak gaat hij strijden voor zijn mening omdat hij weet wat hij wil.

Voor de mastering van METHUSELARITY zijn jullie naar Jens Bogren getrokken. Hoe verliep die samenwerking met deze toch wel gerenommeerde producer?

Never change a winning team. We zijn in het verleden zo tevreden van geweest. We wisten welke mix perfect zou zijn voor aan Jens te geven zodat hij er de ruwe kantjes er kan van af polijsten. Jens heeft met artiesten gewerkt waar wij naar opkijken (Arch Enemy, Sepultura, In Flames, …), voor ons is dit een soort god in de artiestenwereld. Hij heeft ons vorig album ook gemasterd maar toen we onze mixen moesten doorsturen zaten we een beetje met een bang hartje. Maar die deed dat gewoon. Die nummers die je doorstuurt komen terug als compleet nieuwe tracks. Structureel verandert hij niets maar door het spelen met frequenties, geluid klopt het plaatje. Voor die mensen die niets van muziek afweten, je kunt het vergelijken met een nieuwe wagen. Wij leveren een compleet afgewerkte wagen, inclusief de kleur, en Jens zet er de vernislaag op. Vroeger werden onze tracks gemixt door Ace Tec (Cobra The Impaler, Spoil Engine) maar nu heeft onze gitarist Mattias de mixing op zich genomen. Hij heeft de nodige programma’s gekocht en is daar zeer passioneel met bezig. Het eindproduct is dan ook zeer oké.

Hoewel jullie aankondigen als een nieuw hoofdstuk in jullie muzikaal bestaan, toch is de Hexa Mera touch duidelijk aanwezig. Was dit de bedoeling of kan je de aard van het beestje niet veranderen?

Tuurlijk. Ik denk niet dat wij daar bij stilstaan. Wij zijn vijf verschillende personen, Hexa Mera is ons kindje en de raakpunten die er zijn tussen die vijf personen, daar zit Hexa Mera. Eén van die raakpunten is dat we allemaal geraakt kunnen worden door muziek. Als de herkenbaarheid wegvalt, zal er iets structureel verandert zijn in de band. Momenteel zijn we de beste versie van onszelf

Dit nieuw album is part 1, een eerste deel van een lange reeks zoals de Mass albums van Amenra?

We hebben nog niet vastgelegd hoeveel delen er gaan zijn, onsterfelijkheid is zo breed. Eén van de reden dat we in parts zijn gaan werken is omdat de onsterfelijkheid niet stopt. We hebben veel nummers geschreven in dit concept. Dus daarom hebben we met een eerste deel gestart en we zien wel. Misschien ook wel, omdat we alles zelf doen, nog op zoek zijn naar herkenning en we moesten terug nieuwe muziek uitbrengen. Deels om uw eigen ego een beetje te strelen en we zijn hier nog en doen nog steeds ons ding. Daarom hebben we beslist, we moeten dit nu naar buiten brengen, we kunnen niet meer wachten. We wilden niet af van het albumconcept maar wel een manier om vaker iets te kunnen uitbrengen. Zodoende kunnen we sneller inspelen op de veranderende markt dan een album met twaalf nummers uit te brengen. Op die manier hopen we dat het thema dat we aanbieden langer te kunnen spreiden en de interesse in Hexa Mera wakker te houden.

Na Graspop en Metaldays staan jullie dit jaar op Alcatraz, meer bepaald in La Morque. Volgens mij het beste en gezelligste podium op dit festival. Kijken jullie er al naar uit en zijn er nog leuke optredens in het vooruitzicht?

Er komen nog leuke shows aan. We hebben er zeer veel zin om terug een vol jaar te kunnen spelen. De aanvragen komen vlot binnen maar we proberen wel iets selectiever te werk te gaan, iets selectiever. Als de mensen je tien maal per jaar in dezelfde regio kunnen zien wordt de aantrekkingskracht ook minder. Door de jaren heen heeft onze inzet en werk dat we in deze band gestoken hebben begint op te brengen en daardoor we iets selectiever te werk kunnen gaan.

Bedankt voor dit interview en veel succes met het album!

Categorie: