Astralion - Astralion

Rating: 
0
Nog geen stemmen

Artiest: Astralion

Album: Astralion

Genre: Power metal

Label: Limb Music

Score: 85/100

Bij het horen van power metal denken velen spontaan aan Sabaton. Weinigen kennen Astralion. Deze Finse band werd in 2011 opgericht in Lohja. Het begon allemaal in een bar waar Tom Wallen (drummer) een demo had gemaakt genaamd 'The Drifter'. Ian E. Highhill (zanger) mocht enkele lyrics opnemen voor deze demo. De twee kenden elkaar al van een vorige band maar deze band bleef niet lang samen. Toch bleven ze contact houden met elkaar. Later kwam de demo bij Hank J. Newman (gitarist) terecht en hij mocht hier ook een gitaar lijn opzetten. Achter zijn rug werkte Ian het nummer af. Dit was het begin van een nieuw project. Het project was echter succesvoller dan men voorheen gedacht had. Later kwamen de andere bandleden erbij en in 2011 kwam de eerste demo ‘Roadside Rose’ uit.

De band beschrijft het genre als melodic power metal. Men verwijst naar power metal uit de jaren ’90. Ook al had de band veel succes, toch besloot Tom om ermee op te houden. Er werden audities gehouden en uiteindelijk mocht Mr. Voltage zich de tijdelijke drummer van de band noemen. Hij was tevens een oude vriend en bandlid van Hank. Het klikte al onmiddellijk tussen al de leden en even later besloot men dat Mr. Voltage mocht blijven. Het self-titled album werd in 2013 aangekondigd onder het label Limb Music. Ian had voorheen al contact met Limb Music. De bandleden hebben ondertussen al jaren ervaring, hebben talloze albums opgenomen en zijn ondertussen goede songwriters. Iedereen heeft zijn successen en mindere successen gekend. Eind 2014 kwam dit album uit.

Het eerste nummer op het album is Mysterious & Victorius. Wat hier opvalt, is de duidelijke aanwezigheid van een keyboard. Dit is een van de sterke elementen van de band. Het refrein zal veel mensen bijblijven. Dit is zeer catchy en men kan hier al spontaan op beginnen headbangen ook al kent men het nummer niet. The Oracle heeft een geweldige intro. Tijdens de intro is er geen keyboard te horen. Hierdoor komen de zware gitaren op de voorgrond. Het melodic element is hier ook duidelijk te horen. De tekst is goed geschreven en gemakkelijk mee te zingen, een pluspunt voor de fans en potentiële nieuwe fans. Voor een 'specialere' intro verwijzen we naar At The Edge Of The World. Het keyboard horen we hier terugkomen op een zeer nadrukkelijke manier. Er zijn zo goed als geen metal bands die een intro zoals deze kunnen gebruiken. Deze intro horen we geregeld terugkomen maar dan op de achtergrond. Men beschrijft in dit nummer hoe mooi het is aan de rand van de wereld. Hier worden we ook getrakteerd op een meer dan degelijke solo.

When Death Comes Knocking is een echt power metal nummer. Dit kunnen we al merken aan het hoge tempo. Dit nummer past ook goed bij het monster op de album cover. Een keyboard wordt in dit nummer minder gebruikt. Als het al gebruikt wordt dan komt het op de achtergrond. Het eist geen belangrijke rol op zoals bij de vorige nummers. Geluidseffecten krijgen we te horen in het nummer We All Made Metal. Dit nummer heeft een trager tempo en legt de nadruk op het melodische. Hier horen we ook weer een geweldige gitaar intro. De band bewijst hiermee dat muziek niet complex moet zijn om goed te klinken. Qua zang krijgen we de indruk dat er Iron Maiden elementen terugkomen. De partijen die meerstemmig zijn worden zeer goed uitgevoerd. Dit is zonder twijfel het nummer dat altijd live gespeeld zou worden. De solo is in tegenstelling tot de rest van het nummer wel complex.

Voor een donkerder nummer zijn we aangekomen bij Black Sails. Dit nummer gaat over een schip met zwarte zeilen. Overal waar dit schip komt, heerst er verwoesting en dood. Dit is zonder twijfel een van de beste nummers op het gebied van songtekst die de band ons kan voorleggen. To Isolde is een van de rustigere nummers. Er zijn wel wat zware riffs te horen maar het keyboard krijgt de meeste aandacht in dit nummer. Dit is niet erg, het is wel eens fijn om wat afwisseling te horen. We horen hier ook dat de zanger zowel hevigere als rustigere nummers perfect kan zingen. Een nummer dat van toepassing is in het dagelijks leven is Computerized Love. Zoals de titel al doet vermoeden gaat het nummer over de liefde voor de computer. De computer wordt omschreven als een 'Magic Screen'. Men zegt in dit nummer dat al onze fantasieën ons gaan achtervolgen en kwalen worden. Voor men het weet kan men niet meer zonder de computer. Mary Bloody gaat weer terug naar verhalen uit folklore. Dit nummer gaat weer terug naar de roots van de band. Het power metal element komt weer tot uiting. Men gebruikt hier, zoals de titel doet vermoeden, folk metal elementen. De legende van Bloody Mary wordt in dit nummer zeer goed omschreven. De band slaagt erin om een vrolijk nummer te maken terwijl de tekst duister en sinister is.

Het voorlaatste nummer is Five Fallen Angels. Hier krijgen we weer een typische Astralion intro naar ons hoofd gezwierd. Dit vinden we allesbehalve erg. Wat erna komt qua zang zullen velen minder kunnen appreciëren. Het is namelijk een beetje rommelig en er zit geen echte structuur in. We kunnen hiermee zeggen dat dit het zwakste nummer op het album is. Natuurlijk krijgen we wel een geweldige solo te horen. Dit is een van de beste en meest complexe solo’s van het album. Toch blijft de wrange nasmaak van de zang een beetje hangen. De gitaarpartijen die we hier horen zijn zeer goed uitgewerkt en zeer catchy. Het tweede nummer waar de intro verzorgd wordt door geluidseffecten is Last Man On Deck. We horen de wind waaien en de rumoerige golven van de zee. We kunnen ons al meteen inbeelden dat we op een schip staan. Hierdoor krijgen we (op het gebied van het thema) een beetje het gevoel dat dit een Alestorm nummer zou kunnen zijn. Toch is dit allesbehalve zo. We horen dat de zanger rustig zingt en er is een akoestische piano te horen. Wanneer we denken dat de gitaren invallen, gaat men gewoon door hoe men bezig is en komt er enkel de drum en bas bij. Men werkt zo toe naar het hoogtepunt van dit nummer. Als de gitaren erbij komen wordt het nummer terug ruiger. Dit nummer bevat veel elementen, zo horen we in de helft van het nummer dat het tempo flink omhoog gehaald wordt. Later vertraagt men het tempo en wanneer men denkt dat men rustig aan het uitbollen is jaagt men het tempo weer de hoogte in. De solo die we hier te horen krijgen is de meest complexe solo die de band tot nu toe geschreven heeft. Er zijn nog enkele mini-solo’s die zeer goed klinken. Dit nummer duurt meer dan 13 minuten maar toch worden we op geen enkel moment verveeld.

Dit is het eerste volledige album van de band en als dit het grote publiek bereikt dan zal de Astralion-gekte uitbreken. Fans van Alestorm, Sabaton, Korpiklaani, Ensiferum, … zullen dit album graag beluisteren. Met dit album zou de band de kans moeten krijgen om een affiche met grote namen op te vullen. Er is meer dan degelijk materiaal terug te vinden op dit album om live te brengen. Wat ook een pluspunt is, is het zingen over een hedendaags thema. Hiervoor verwijzen we terug naar Computerized Love. De band heeft catchy nummers, mooi uitgewerkte solo’s maar soms komt de zang wat rommelig over ook al beschikt de zanger over een geweldige stem. Over de kwaliteit van de andere bandleden valt niet te twijfelen. Het doet goed om te horen dat er gestreefd wordt naar een hoge instrumentale kwaliteit. Als de zang minder rommelig was had dit album een nog hoger reviewcijfer kunnen en moeten krijgen.

Tracklist: 

  1. Mysterious and Victorious
  2. The Oracle
  3. At The Edge Of The World
  4. When Death Comes Knocking
  5. We All Made Metal
  6. Black Sails
  7. To Isolde
  8. Computerized Love
  9. Mary (Bloody)
  10. Five Fallen Angels
  11. Last Man On Deck

Meer info over Astralion:

astralion cover

Tags: 
Categorie: