Review Merol @ Ancienne Belgique - De AB stoomt er waarschijnlijk nog van

Datum: 
zaterdag, 30 april, 2022

Hou je bek en bef me. Zo, bij deze hebben we meteen je aandacht. Het beloofde een zwoele Nederlandstalige avond te worden in de Brusselse AB met Merol, die een paar jaar terug ter sprake kwam en bekend werd met eerder genoemde single. Ondertussen (en een dozijn singles later) heeft ze haar eerste full-length album Troostprijs uitgebracht en dat kwam ze uitvoerig aan ons Belgen presenteren.

Maar vooraleer we zouden getrakteerd worden op sensuele dansjes en teksten, kregen we eerst nog een andere jongedame op het podium te zien en horen. Luka (Cruysberghs) is haar naam en je kent haar misschien wel het best als de jonge zangeres die voor Hooverphonic zong, tot ze daar buiten gebonjourd werd wegens vervanging. De arme Luka (21 jaar, we hebben het even opgezocht) bleef niet bij de pakken zitten en timmert steevast aan haar eigen solocarrière. Slechts twee singles vanop Youtube of andere streaming services kennen we van haar (Not Too Late en FOMO), maar Luka bracht maar liefst zeven eigen songs.

Met een knal startte het optreden. De zaal schrikte op van de plotse drumslagen, waarop de lichten op het podium aangingen en Luka en band van start gingen. Daar stond ze dan in haar glitterpakje, een beetje verlegen, maar dat zal met meer optredens zeker vooruitgaan. Met Not Too Late ving ze aan, een eerste nummer om er in te komen. Ze bedankte het publiek voor het warm onthaal en stelde haar muzikanten voor: Joppe op piano/keyboard, Sam op drum en Alex op gitaar. Deze jonge gasten doen dat zeker niet slecht. “Veel plezier en geniet ervan”, aldus Luka. We kregen het live debuut van Get You Off My Mind te horen. Ze was ondertussen zichtbaar meer ontspannen en haar stem klonk nu veelzijdig en goed. Ze stelde verder onder andere Insomnia voor, een lied over slapeloze nachten, duidelijk gebaseerd op eigen ervaringen. Vooral de hoge noten die ze aankon vielen op. Ook Fears werd gebracht, het moet ook een nieuw nummer zijn want opnieuw leek ze even nog wat onwennig solo op het podium. Het publiek kon het in ieder geval smaken, al dansend of wiegend. De muzikanten kregen ook hun spotlight moment, met een licht rockend nummer met gitaarsolo en een keyboard-solomoment. Ze hielden er al swingend mee op, een laatste vocale uithaal om mee te eindigen met FOMO. Luka werd getrakteerd op luid geroep en applaus. In oktober geeft ze haar eerste soloshow in AB Club.

Tijd voor die Amsterdamse. Drie minuten voor tijd gingen de lichten al uit. Luid gejoel weerklonk uit het publiek en er werd naar Merol geroepen. Spotlicht op het midden van het podium, daar stond ze dan, in een zwarte jas en dito broek en met hoed op die haar gezicht nog verborg. Al bij de eerste song Laatbloeier zong het publiek mee. Hop, hoedje af en klaar voor nr. twee: Gemengde Signalen. Het publiek kon beginnen met dansen en joelde naar Merol bij iedere schouderbeweging of ander dansje. Merol maakte veel promo voor die nieuwe plaat Troostprijs met veel nieuwe nummers. De band werd ook even voorgesteld: princess of guitars Krissie, diva of drums Said, king of keys Milano.

De echte eerste knaller was grote hit Vol, het uitgangsbord van het nieuwe album. En of Brussel nog een plekje vrij had voor haar. Het publiek zong het refrein in plaats van Merol. Met Je Vais Vite (op de campingdisco) (eens niet van Troostprijs) werd het een eerste keer zwoel. En ooit al van een “love pit” gehoord? Wij nu wel. Er ging wel een hele uitleg aan vooraf, dat ze bij de aanvang van Feromonen uit de doeken deed. Uiteindelijk dook Merol in het midden van het publiek en moest iedereen met een afstandje rondom haar naar haar toelopen en knuffelen. Het werd één grote, springende groepsknuffel. Verder was er het zwoele, rustige Betekenisloos, even zweven op Patronen, nog een meezingmomentje voor bendronkenlaatme (ze was iets te vroeg beginnen zingen maar grapte dit vakkundig weg) en dan barstte de bom pas echt los: Lekker Met De Meiden. Het publiek herkende al de eerste tonen van de intro en ja hoor, wat een refrein en wat een energie, er werd op en neer gesprongen en meegezongen. Ondertussen was die jas suggestief uitgedaan en ja, zelfs de broek trok ze van haar af, ze had er een soort zwart-roos pakje onder.

De sfeer zat goed en nu zag Merol dat het tijd was om wat stoom in de AB te blazen. Voorbeelden zijn het sensuele Huilen Om Niets, het elektronische Pastel en als topper Hou je bek en bef me, wat de absolute climax was. Al is het enigszins raar om 16-jarige meisjes (of zouden ze zelfs nog jonger zijn?) dit uit volle borst te horen meezingen… Ook Gemengd Douchen is wel heel suggestief qua tekst.

Het zat er bijna op. Met Geen Feestje werd het feest beëindigd. Er was geen feestje zonder jou hier, Merol. Maar liefst 20(!) nummers bracht de Amsterdamse hier live. na afloop viel ons op dat ze Troostprijs integraal heeft gebracht plus enkele van haar vroegere grote hits. Missie in elk geval geslaagd, de AB stoomt er waarschijnlijk nog van.

Setlist:

  • Laatbloeier
  • Gemengde signalen
  • Ah joh he joh
  • Vol
  • Manic pixie dream girl
  • Je vais vite (op de campingdisco)
  • Feromonen
  • Betekenisloos
  • Patronen
  • bendronkenlaatme
  • Lekker met de meiden
  • Dan maar jij
  • Huilen om niets
  • Te druk voor liefde
  • Superlatieven
  • Pastel
  • Hou je bek en bef me
  • Gemengd douchen
  • Ik was er al
  • Geen feestje
Categorie: 

Beluister onze Spotify GigView on tour playlist!