Review Ásgeir @ De Centrale

donderdag, 3 april, 2014

Democrazy heeft Ásgeir weten te strikken voor een optreden in de prachtige Turbinezaal van De Centrale, die trouwens uitverkocht was. De Ijslander verkocht in zijn thuisland al meer platen dan Björk en Sigur Ros, dan weet je dat Ásgeir geen kleintje is. Althans, in Europa moet het allemaal nog gaan gebeuren, en daar is de band volop mee bezig.

Ásgeir bracht zijn debuutplaat uit in het Ijslands. Later volgde een Engelstalige versie van dit album. ‘Head in the Snow’ was de opener van dienst, gezongen in het Engels. Het begon met een valse start. De zang was bijna niet te horen, gelukkig werd dit snel bijgesteld door technici. Hij wisselde nummers af in het Engels en in het IJslands, een perfecte combinatie. Dat de Belgen zot zijn van dit vreemde taaltje werd duidelijk wanneer Trausti vroeg in welke taal hij zijn solo nummer moest zingen in de bisronde.

De band rond Ásgeir bestaat uit goede muzikanten. De drummer was de opvallendste persoonlijkheid in dit plaatje. Zijn drum bestond trouwens niet uit trommels, maar uit drumpads, wat de elektrische tint in de muziek van Ásgeir brengt. De lichtshow straalde soberheid uit, wat goed paste bij de band en de locatie.

We kregen gisterenavond nog een gloednieuw nummer te horen ‘Ocean’. Een sterk nummer, dat ons meer zin doet krijgen in dat tweede album. Het prachtige geluid dat uit de snaren komt van zijn gitaar tijdens ‘Summer Guest’ valt moeilijk te omschrijven. We werden ook getrakteerd op een cover van Nirvana. ‘Heart Shaped Box’ circuleerde al een tijdje op het internet maar live klinkt het nog subliemer. Het nummer werd zo puur, zuiver en met veel emotie gezongen dat je haren voelde omhoog komen waar je niet eens van wist dat er haar was.

Met ‘King and Cross’ verliet de band het podium. Het meest dansbare nummer samen met ‘Torrent’, die later in de bisronde nog aan bod kwam. Het publiek genoot en danste er op los. Ásgeir Trausti kan hoge noten zingen zonder dat hij een steek laat vallen, echt indrukwekkend. Het muzikale orgasme werd afgesloten met ‘Torrent’, dé hit van de groep. De cimbalen waren iets te overheersend waardoor het wat slordig klonk, maar dat kon het publiek maar weinig schelen.

Ásgeir is een serieus talent en het verbaast ons dat hij zo weinig te zien is op de zomerfestivals. Pukkelpop, waar wacht je op? Heb je Ásgeir gemist gisterenavond? Geen paniek, de groep is eind volgende maand te zien in de Botanique.