Review Airbourne @ Trix

dinsdag, 4 november, 2014

Nog geen 3 maanden na hun doortocht op Masters(@)rock, staan de heren van Airbourne terug op een Belgisch podium!

‘Wie plant er in godsnaam een optreden op een dinsdagavond?’ Die vraag spookte door mijn hoofd toen ik de vrij lege parking van Trix Antwerpen opreed. Een band als Airbourne verdient beter, doch soms is het beter ze in de week te kunnen gaan zien dan helemaal niet.

Stipt om 19.15u begon de support act eraan: het Zweedse hardrockgeweld van Bonafide. Deze heren draaien al sinds 2007 mee in het rockcircuit.  Zij openden met de woorden “Welcome to a 2 piece rock concert” en niets was minder waar. De zaal was nog niet echt gevuld, maar dat deerden de heren niet. Ze vlogen er onmiddellijk in met ‘Rock `n´ Roll Skål’ (bekijk zeker ook eens  de leuke officiële video op youtube) Hiermee was de toon van de avond onmiddellijk gezet. Ondanks hun af en toe technische problemen, rockte Bonafide stevig weg. Trix kreeg ook nog een primeurtje. Hun EP ‘Hold down the fort’ was de dag ervoor (digitaal) uitgekomen en de titeltrack werd voor het eerst live gespeeld. Ook het aanstekelijke ‘Hard livin’ man’ passeerde de revue. Eindigen deden ze met hun persoonlijke anthem  ‘fill your head with rock’. Goede opener met sterk afsluiter!

Na een half uurtje wachten was het tijd voor Airbourne. De zaal was, tegen alle verwachtingen in, ondertussen toch goed gevuld geraakt. Het viel toch op dat het Australische viertal toch vooral het iets oudere publiek aanspreekt (al zou de weekdag in een blokperiode er ook wel voor iets kunnen tussen zitten, soit!)

Zoals gewoonlijk betreedt Joel O'Keeffe in ontblote bast het podium, hij  is volgens mij ook de enige zanger ter wereld die reeds bezweet het podium betreedt. Openen deden ze met ‘Ready to Rock’, en of het publiek er klaar voor was! Tijdens het eerste nummer ontpopte de zaal zich tot achtergrondkoor en vulde de zaal zich met “Ooooohs!!” De meeste liedjes werden voor de rest ook luidkeels meegebruld en her en der waren headbangende mensen te zien. Tijdens ‘Chewin’ the fat’ vertoonde O’Keeffe voor de eerste keer die avond zijn “ikopeneenbierblikmetmijnhoofd”-kunstje, iets waar menig fan duidelijk op zat te wachten! Wanneer de tonen van ‘Girls in Black’ worden ingezet, kruipt O’Keeffe in de nek van een roadie, deze baant zich een weg door het volk en brengt hem tot aan de P.A., waar de zanger op een versterker kruipt en achteraan in de zaal rustig zijn solo inzet! Entertainment van de bovenste plank! Volgende topper op de setlist was: ‘Cheap wine & cheaper women’. O’Keeffe vraagt bij aanvang van het nummer om met zoveel mogelijk mensen in elkaars nek te gaan zitten. Hij kiest er dan enkelen uit om bier aan uit te delen, best wel een grappig zicht! Na ‘Stand Up for Rock ‘n Roll’, zit het eerste deel erop. Maar zoals gewoonlijk komen de Australiërs terug om nog 2 nummers te brengen. De bisronde start met ‘Live it up’. Bij gebrek aan een ladder, kruipt O’Keeffe dan maar op de toren met versterkers. Hij kan het echt niet laten om ergens op te klimmen! Tijdens ‘Runnin’ Wild’, het klassieke laatste nummer, krijgen we zowaar een circle pit te zien en dan zit de dynamische show er op.

Eens je Airbourne live aan het werk hebt gezien, verrassen ze niet meer (het klimmen op versterkers en het openen van bier met zijn voorhoofd zit er altijd wel in), maar je wilt ze wel telkens opnieuw aan het werk zien. O’Keeffe straalt zo veel energie uit en de nummers zijn zo herkenbaar, dat je wil blijven terugkomen. Helaas was het optreden aan de korte kant, want na iets meer dan een uur en een kwart zat het er op. 2 of 3 extra nummers hadden zeker gekund! Desalniettemin een topavond met 2 bands die er voluit voor gingen.

Voor de volledigheid ook even de volledige setlist:

1. Ready to rock
  2. Too much, too young, too fast