Review Anna Calvi @ AB Brussel

maandag, 3 oktober, 2011

Je hebt zo van die artiesten die je ziet groeien. Een goed jaar geleden was ze nog een ontdekking in het voorprogramma van Grinderman, een paar maand geleden een bevestiging in Botanique. Deze keer was het weer in een heel goed gevulde AB te doen maar deze keer was Anna Calvi de headliner van de avond.

Maar er was eerst nog een voorprogramma. De uit New York afkomstige Grey Reverend bracht een akoestische set met enkel één gitaar als instrument. Heel mooi gebrachte folk die een diepe indruk maakte. Grey beschikt over een pracht van een stem en kan een potje gitaar spelen, zoveel is duidelijk. Alleen was het allemaal een beetje op dezelfde lijn om lang te blijven boeien, maar heb al slechtere voorprogramma's gezien. Een mooi begin van de avond.

Was er bij Grey niet overdreven veel volk, voor Anna Calvi liep de AB zo goed als volledig vol. Een beetje bedeesd kwam ze met een gitaar in aanslag het podium op. Ook zij begon haar set akoestisch waarna de andere bandleden Daniel Maden en Mally Harpaz het podium betraden. Op het scherm verschenen beelden van een wolkenmassa. Alleen al de combinatie van die beelden en Anna's prachtige stem zorgden voor een heel intens sfeertje. In het begin van de set was er niet veel interactie met het publiek, het enige minpunt aan dit optreden, maar de muziek sprak voor zichzelf. Het mooie aan Anna Calvi is dat ze steeds die lijn bewandeld tussen strelende en zeemzoete songs met een soms door merg en been gaande gitaar en stemgeluid.

Ook een dikke pluim voor de inbreng van haar bandleden en dan vooral aan de prachtige drumpartijen van Daniel. Dat Anna naast een geweldige stem ook een lekker potje gitaar kan spelen bewees ze meer dan voldoende. Bij "Love won't be leaving" was er een wel heel diep gaande solo tussen haar en de andere instrumenten, magisch gewoon. De interactie naar het publiek toe begon ook wat beter te worden naarmate het concert vorderde.  Hoogtepunten waren er meer dan genoeg maar vooral naar het einde toe kwamen de kleppers met oa. "Suzanne and I" en "Moulinette". Ze werd geheel terecht terug geroepen voor een bisronde met uiteraard als kers op de taart "Jezebel".

Anna Calvi heeft alvast wederom veel harten veroverd en dat met amper één CD onder de arm. Wordt vervolgd? Wees daar maar zeker van!

Setlist :

• Rider to the Sea