Review Aroma Di Amore @ AB - Afscheidsconcert van eigenzinnige band

woensdag, 14 december, 2022

In 1982 stond Aroma Di Amore in de finale van Humo’s Rock Rally in de AB. Veertig jaar later maakte de band de cirkel rond door hun afscheidsoptreden ook in de AB te spelen. Initieel was het concert voorzien in de kleine AB-Club, maar aangezien die snel uitverkocht was, werd het concert verschoven naar de configuratie van de AB-Box. Die liep aardig vol voor dit afscheidsconcert van de heren Elvis Peeters (zang), Fred Angst (gitaar) en Lo Meulen (bas), welke live werden bijgestaan door saxofoniste Roos Janssens, gitarist Jan Peeters en een ritmebox als drummer.

Butsenzeller mocht het voorprogramma verzorgen. Drummer Geert “Bootsie” Budts combineerde elektronica met drums, stoeide op zijn eentje met geluidsexperimenten en maakte zo een psychedelische ambient trance hutsepot. Normaal gezien had Fred Angst als tweede muzikant op het podium gestaan om de songs van recente plaat ‘Humanity Empathy’ mede te vertolken, maar die zag het niet zitten om twee keer na mekaar op te treden. En dus presteerde Bootsie het solo om enkele muzikale collages te presenteren.

En dan was het klokslag 21:00 tijd voor het allerlaatste concert van Aroma Di Amore. Begin jaren ’80 maakte deze groep furore door elementen van rockmuziek te combineren met elektronische sounds en dat in grillige songstructuren te gieten, gelardeerd met enerzijds absurde humoristische teksten en anderzijds maatschappijkritische lyrics. Een doorbraak op grotere schaal was niet weggelegd voor dit eigenzinnig ensemble, maar wel een cultstatus bij een kleine loyale fanbasis. In de loop der jaren was Aroma Di Amore verschillende keren voor een periode non-actief, maar elke comeback werd warm onthaald. Zo ook in de AB-Box, waar het prettig gestoorde vijftal van Aroma Di Amore zich net als generatiegenoten zoals bijvoorbeeld De Brassers en Arbeid Adelt als een buitenbeentje in het Vlaamse alternatieve muzieklandschap van de jaren ’80 etaleerde. Een vleugje jazz, broeierig zoals die kan klinken, was hen daarbij niet vreemd.

De setlist van 19 songs (zie onderaan deze review) in anderhalf uur was voornamelijk een weerspiegeling van de jaren ’80-periode van de band, terwijl er van ander materiaal enkel voor Man Met De Engel en Hoor Hoe Weent Mijn Ziel een plaatsje was. Dat er voor sommige liedjes waarom verstokte fans luidop riepen (bijvoorbeeld Doe De Maffia, Gorilla Dans De Samba en El Macho) geen plekje was op de setlist typeert de eigenzinnigheid van de groep. Bij het voorlaatste nummer, De Radio Is Gek Geworden, ging Elvis Peeters zo heftig tekeer op het cimbaal dat als enige percussief element op het podium stond dat deze van het statief viel. En dan kwam Bootsie van Butsenzeller depanneren als een menselijk statief als het ware. Een schoonheidsprijs verdient dit afscheidsconcert niet, maar vermakelijk was het des te meer. Lang leve Aroma Di Amore.

Setlist:

1. Overleven
  2. Lauwe Oorlog