Review Bush @ TRIX Antwerpen

vrijdag, 18 november, 2011

BushWe beschrijven de jaren '90 als de opkomst van de grunge, met vooral bands als Soundgarden, Pearl Jam en Nirvana op de voorgrond.  Daartussen zat ook  Bush met het geweldig sterke album ‘Sixteen Stone’ (1994). Ze traden o.a.  op op Pukkelpop en Rock Werchter, om in 2002 er volledig mee op te houden. Tot we in 2010 het bericht kregen van een reunion met het album ‘The Sea of Memories’ eerder dit jaar tot gevolg. TRIX was dan ook volledig uitverkocht met een publiek van vooral prille dertigers.

Het voorprogramma Evaline begon alvast met een heel strakke set, een bewegelijke zanger met integrerende stem op het podium .De band raasde als een sneltrein over het publiek heen met snijdende gitaren en vooral bonkende drums, op een bepaald moment stonden ze met niet minder dan 4 man op de drums te spelen, de zanger en keyboardspeler inclusief. Een  band om in het oog te houden!

Ook Bush begon redelijk strak aan hun set, een van hun sterkere nummers ‘Machinehead’ werd al vrij vroeg gebracht. Frontman Gavin Rossdale trok duidelijk alle aandacht naar zich toe en beschikt nog steeds over een uitmuntend goeie stem na al die jaren. Het eerste deel van het optreden lag een beetje op dezelfde strakke maar ook gezapige lijn en toen we het woord ‘eentonig’ gingen gebruiken was daar plots een  geweldig sterke finale die begon met een ingetogen nummer waar  Rossdale alleen begeleid werd door een viool en hijzelf op gitaar, een heel mooi en zelfs intiem moment dat de aanzet was voor een heel sterk einde met ‘Swallowed’, het heel intens en mooie ‘The Afterlife’ en ‘Little things’. Ze mochten nog terug komen voor een bisronde met een Beatles Cover ‘Come Together’, zowaar een van de hoogtepunten, en als afsluiters ‘Glycerine’ en ‘Comedown’.

Bush bewees dat ze er nog steeds staan, niet alleen op cd maar ook live. Een leuk optreden, vooral dus naar het einde toe.

De setlist :

• The Mirror of the Signs