Review Channel Zero + Fleddy Melculy: Belgische metal doet de grond op Werchter Parklife daveren

zondag, 25 juli, 2021

In het rijtje concerten dat Werchter Parklife deze zomer aanbiedt, was er ook een avondje metal van eigen bodem voorzien. Enigszins een gewaagd opzet, want bij een metal-concert horen normaal gezien toestanden zoals verbroedering (liefst met een pint in de hand), een moshpit, crowdsurfing en diens meer, terwijl een corona-proof concert deze dagen net inhoudt dat er afstand gehouden wordt, een mondmasker gedragen wordt als men zich verplaatst en iedereen haast smetvrees tegenover mekaar zou moeten hanteren. Op zondagavond 25 juli 2021 mochten Fleddy Melculy en Channel Zero eens laten zien hoe zij na anderhalf jaar noodgedwongen corona-pauze de draad terug oppikten voor een levend publiek. Zo’n 1.500 toeschouwers en ook GigView waren er graag bij om de handen met het duivelsteken in de lucht te steken.

Net toen corona half maart 2020 toesloeg, ging Fleddy Melculy de nieuwe cd Sabbath Fleddy Sabbath voorstellen met een uitgebreide clubtour. Die clubtour is al meermaals uitgesteld, maar deze gelegenheid op Werchter Parklife lieten de broertjes Camerlynck en co niet aan hen voorbijgaan. In de slechts 45 minuten die Fleddy als speeltijd toebedeeld kreeg, werden we zelfs aangenaam verrast door twee gloednieuwe songs (Niks en Freddie) die de voorbode zijn van de nieuwe cd And Just Niks For All, die begin september 2021 het daglicht zal zien. Een bewijs dat Fleddy Melculy de lange pauze benut heeft om wat creativiteit in de studio te botvieren. En geloof ons vrij, die nieuwe liedjes laten het beste vermoeden. Volledig trouw aan het beproefd recept van Fleddy Melculy, metalcore met Vlaamse humoristische teksten.

Voorzien van een lichtreclame in het decor, waarop geregeld een ludiek woord zoals corona verscheen, ging Fleddy Melculy luid en met bulderende bastonen van start. In de set van 13 songs kregen we een mooi evenwicht tussen de drie reeds verschenen cd’s, alsook dus die twee nieuwe tracks. Van eersteling Helgië passeerden onder andere Feestje In Uw Huisje, Apu Van De Nightshop, Pinker en als afsluiter van de set het onvermijdelijke T-shirt Van Metallica (ondertussen voor de nieuw te verschijnen cd omgedoopt tot T-shirt Van Fleddy Melculy) de revue, van De Kerk Van Melculy werden Ik Ben Kwaad, Voor Altijd Jong en Varken gebracht en van Sabbath Fleddy Sabbath hoorden we bijvoorbeeld Fuck Uw Vrienden en Beest. Een korte, maar leuke set dus; eentje die we graag zonder corona-beperkingen terughoren op Alcatraz.

De lichte regenval konden Channel Zero en de aanwezige metalheads niet deren. Door de corona-toestanden kon Channel Zero hun dertigjarig jubileum nog niet vieren middels optredens, maar de inhaalbeweging is begonnen. Op Alcatraz zullen we zelfs een exclusieve old school set met veel aandacht voor hun eerste twee cd’s voorgeschoteld krijgen, maar daar werd in Werchter nog niet naar geknipoogd. En dat brengt me, ondanks het feit dat Channel Zero probleemloos hun status als grootste metal-band van België kon handhaven in Werchter, bij een puntje van kritiek. Waarom kregen we ondanks vier dagen intensief repeteren in concertclub 4AD in Diksmuide weeral dezelfde setlist (zij het in ietwat andere volgorde) dan de voorgaande jaren? Daar had toch eens voor de afwisseling en verrassing een wijziging in aangebracht mogen worden, nee? Toch geen metaalmoeheid hé heren? We kijken al uit naar de beide sets die Channel Zero zal spelen op Alcatraz, het mag bij die gelegenheid immers wat meer zijn dan hetgeen we in Werchter gemakkelijkheidshalve op werden getrakteerd. En dus kregen we op de Vlaams-Brabantse festivalwei, gekruid met veel West-Vlaams gevloek van zanger Franky DSVD, een soort van veredelde best of-set van 15 songs, met enkel Repetition als old school song en trouwens ook geen enkele song van laatste studioproduct Exit Humanity. Voorts uiteraard de gekende prijsnummers zoals bijvoorbeeld Suck My Energy, Bad To The Bone, Fool’s Parade, Heroin, Dark Passenger, Hot Summer (met de zinsnede Oesjepoesje), Call On Me, Help en slotsong Black Fuel.

Vermeldenswaard is zeker nog het feit dat zanger Franky zich een joint marihuana, door een toeschouwer aangeboden, wel liet smaken, met erbovenop nog een flinke sneer naar onze politici. En bij de knaller Black Fuel liet diezelfde Franky zich niet tegenhouden om een wandeling te maken door het publiek, waarop sommige fans zich niet langer in toom hielden en enthousiast voor het podium verzamelden voor de slotakkoorden.

Beide bands bevestigden op deze avond luidkeels dat het hen ongelooflijk veel deugd deed om eindelijk nog eens voor een echt publiek te kunnen optreden. En de toeschouwers lieten dat op hun beurt ook met de nodige animo verstaan. Volgende keer met moshpit en crowdsurfing?