Review Crossfaith @ Trix Club - Japanse bom op Antwerpen

dinsdag, 11 februari, 2020

Zes zotte Japanners kwamen de Trix Club veroveren en lieten geen spaander heel!

Persoonlijk mocht ik Crossfaith voor het eerst live aanschouwen afgelopen zomer op de Prison Stage van het Alcatraz festival. Ik had de naam van dit Japanse fenomeen natuurlijk al wel horen vallen en ook flarden van hun muziek opgevangen maar was er nooit eerder dieper op ingegaan. Ik werd meteen gevat door hun energieke podium préséance en muur van geluid, alhoewel die op dat moment niet volledig tot hun recht kwamen door de grootte van het podium en de bijzonder sterke wind die er die dag stond. Neen, dan is een kleinere zaal als de Trix Club in Antwerpen veel beter geschikt om de explosiviteit van deze band tot z’n recht te laten komen. Vanavond zou de Trix Club ontploffen en alles wat errond staat zou er mee aan gaan.

De twee andere bands die mee op de affiche stonden waren mij totaal onbekend. De opener, Black Futures, is een duo uit London, UK die hun sound omschrijven als Future Punk. Ze hadden inderdaad een heel punkerige DIY houding en toverden met hun tweetjes een heel arsenaal aan geluiden tevoorschijn daar op dat kleine podium. De tweede band, Ocean Grove, kwam helemaal uit Australië. Ik zou er niet van verschieten moesten deze vier heren stiekem toch iets met de vele bosbranden aldaar te maken hebben, want met de kinetische energie die ze tentoonstellen op een podium kan alles wat maar enigszins ontvlambaar is de fik in gaan. Ondanks hun maffe verschijning en vrolijke capriolen zingen ze in hun songs toch over ernstige onderwerpen zoals jezelf een freak voelen of de dramatische toestand van het milieu.

Crossfaith is zo’n band die het totale plaatje wilt laten kloppen. De sfeer naar hun set toe werd al flink opgepompt door de industrial en ambiant beats die door de speakers knalden en de computerstem die aankondigde dat “the show will start in fifteen minutes” en dat nog eens deed voor de tien en vijf minuten voor aanvang. Waarna de zes compleet opgefokte Japanners het podium bestormden (en dat mag u letterlijk nemen) en de energiebarometer onmiddellijk compleet in het rood lieten gaan met System X. Ook het publiek was meteen mee. Er werd vanaf de eerste noot mee gesprongen en toen Kenta de eerste maal opriep tot een circle pit liep hij eigenlijk al achter de feiten aan. Zoals te verwachten zat Terufumi binnen de dertig seconden al bovenop zijn … ja hoe noemen we die combinatie van turntables, sequencers, laptop en keyboards eigenlijk … laten we het maar dashboard noemen… bovenop zijn dashboard dus. Tijdens Jägerbomb kwam hij mee wat MC'en met een fles Jägermeister in de hand die hij ook bij de fans op de eerste rijen aan de mond zette.  Het enige rustpunt in de set kwam er toen Kenta en bassist Hiro de boel stillegden om in een soort van ritueel samen een blik Belgisch bier open te trekken. Maar hadden die van Trix hen toch ook weer geen blik Cara pils in hun nek gedraaid zeker. Ondanks alle waarschuwingen vanuit het publiek werd de Cara toch opgedronken. Schaam op jullie, Trix people!

Hierna kon de set weer in alle hevigheid verder gaan. De club barstte uit al haar voegen. Er werden circle pits getrokken met die ene paal in het midden als middelpunt. Regelmatig vloog er ook een toeschouwer over onze hoofden. Kenta en Hiro gebruikten de baren boven het podium om zich heen en weer te slingeren. Terufumi bleef bovenop alles kruipen als het maar niet te los stond (en dan nog) en op een gegeven moment dook hij zelfs al zingend het publiek in om zich bovenop hun handen te laten ronddragen. Band en publiek bleven elkaar opdrijven met hun energie. Toen ze na Leviathan afscheid van ons namen en de lichten weer aan gingen was iedereen zo leeg als maar kon zijn. Een blik op onze klok leerde ons dat ze maar net iets meer dan zestig minuten hadden gespeeld en toch voelde het aan alsof het enkele uren had geduurd. Voor zo’n feestje mogen de jongens van Crossfaith altijd nog eens terugkomen.